Vilniaus universiteto (VU) Kauno fakulteto Kalbų, literatūros ir vertimo studijų instituto dėstytoja, tarptautinio mokslo žurnalo „Respectus Philologicus“ vyriausioji redaktorė, profesorė dr. Gabija Bankauskaitė įsitikinusi, kad lietuvių filologijos ir reklamos studijos suteikia galimybę išmanyti net tris sritis. Šiame fakultete pasirinkusi studijuoti lietuvių filologiją ir baigusi visas tris studijų pakopas, šiuo metu programų Lietuvių filologija ir reklama ir Lietuvių literatūra ir kūrybinis rašymas studentams dėstanti profesorė pasakoja apie studijas ir savo kelią dėstymo link.
Nuoseklus kelias dėstymo link
Prof. dr. G. Bankauskaitė sako, kad buvo išties stropi studentė, tačiau prireikė laiko, kol suprato, kaip reikia mokytis. Ji neslepia, kad būta ir skolų, tačiau antrame kurse pradėjo orientuotis į svarbiausius kiekvieno dalyko aspektus.
Profesorė prisipažįsta, kad įdomiausia jai – literatūra, o kalbos dalykams trūksta kūrybiškumo, todėl ji daug dėmesio studijuodama skyrė Balio Sruogos kūrybai. Šio rašytojo kūrybos ir kritikos dešimtmečiui skirta ir profesorės disertacija, o doktorantūros metu surinkta medžiaga virto monografija „Balys Sruoga – tarp tradicijos ir modernumo“.
Nors studijuoti prof. G. Bankauskaitei patiko, pati pedagogikai didelio pašaukimo nejuto: „Kai studijavau Kauno humanitariniame fakultete, niekas neklausdavo, kuo noriu būti, tradiciškai buvo susiklostęs stereotipas, kad lietuvių filologiją gali studijuoti tik būsimi pedagogai. Niekada nejaučiau ypatingo pašaukimo mokyklai, pedagogikai, todėl studijuodama tvirtai nusprendžiau pabandyti eiti kitokiu filologiniu keliu.“
Nors savo tikslus dėstytoja įgyvendino, tačiau prisipažįsta, kad nuo pedagogikos toli nepabėgo. Ji ne vienerius metus dirbo Kauno Ąžuolo vidurinėje mokykloje lietuvių kalbos mokytoja, o įgavusi įvairiapusės pedagoginio darbo patirties, kartu su mama edukologijos profesore parengė metodinę knygą „Lietuvių kalbos mokytojo veikla: metodai ir tyrimai“. Be to, vedė ne vieną seminarą lituanistams, parašė keletą straipsnių lietuvių kalbos klausimais.
„Dėstymas VU – nuoseklus mano profesinės karjeros etapas. Padirbėjusi mokykloje, supratau, kad mano pašaukimas – dirbti ne su mokiniais, o su suaugusiais žmonėmis ir gilintis į mokslinius tyrimus“, – teigia profesorė.
Šiuolaikinio dėstymo iššūkiai
Kelerius metus profesorei teko dirbti ir Lietuvos sporto universitete. Pasak jos, tai buvo nelengvas laikotarpis, leidęs labai aiškiai suprasti, kad profesinė veikla turėtų būti susijusi tik su humanitariniais dalykais. Prof. G. Bankauskaitė teigia, kad ši patirtis leido suprasti ir pagrindinius dėstymo iššūkius.
„Niekas nemoko dėstytojo profesijos, neaiškina, ką ir kaip reikėtų daryti, kam pasirengti. Todėl labai pravertė pedagogikos studijos Kauno technologijos universitete, kurių metu ne tik įgavau žinių, bet ir aiškiau supratau, kaip planuoti paskaitas, kaip parinkti temas, kokie metodai tam tikrai temai dėstyti yra tinkamiausi“, – pasakoja prof. G. Bankauskaitė.
Profesorė stengiasi studentams suteikti kuo daugiau žinių, būti pavyzdžiu, vertina siekiančius suvokimo, išmanymo, todėl nevengia būti griežta tiems, kurie yra nesąžiningi. Dėstytoja daug laiko skiria darbui su studentų moksliniais straipsniais, stengiasi įtraukti studentus į mokslinę veiklą, padeda įveikti mokymosi sunkumus kaip mentorė.
„Manau, kad dėstytojas studentams turi būti pirmiausia autoritetas, nuolat atnaujinti savo žinias, taikyti įvairius metodus, tačiau privalo gerbti savo studentus, stengtis juos suprasti, padrąsinti ir visokeriopai padėti įtvirtinti žinias bei kompetencijas, o reikalui esant – ir išdrįsti juos padrausminti“, – teigia VU dėstytoja.
Lietuvių filologija ir reklama – trys zuikiai vienu šūviu
VU Kauno fakultete prof. G. Bankauskaitė yra lietuvių filologijos ir reklamos bakalauro studijų programos ir lietuvių literatūros ir kūrybinio rašymo magistrantūros studijų programos komitetų narė, dėsto abiejų pakopų studentams ir teigia, kad tai universalios studijos, leidžiančios pažinti kelias sritis.
„Lietuvių filologijos ir reklamos studijos suteikia galimybę išmanyti kalbą, literatūrą ir reklamą ir tapti vienos iš jų specialistu, išplėsti savo erudiciją, įgyti daug naudingų pamatinių kompetencijų, kurias galima pritaikyti įvairiose profesinėse srityse. Todėl universalumo, plataus ne tik literatūros, bet ir reklamos industrijos suvokimo siekiantis abiturientas šiose studijose tikrai atras save“, – teigia profesorė.
Po bakalauro studijų nusprendus studijuoti magistrantūroje, kūrybinio rašymo ir lietuvių literatūros programa atveria naujas galimybes išmokti rašyti įvairių žanrų tekstus ir profesionaliai išmanyti įvairius diskursus.
Labiausiai domina moksliniai tyrimai
Po šešerių metų vadovavimo Sociokultūrinių tyrimų centrui Kauno humanitariniame fakultete (dabar Kauno fakultetas) ir darbo VU Mokslo komitete, VU Kauno humanitarinio ir Kauno fakultetų tarybose prof. G. Bankauskaitė sako įgijusi itin daug vadovavimo patirties, leidžiančios sėkmingai vadovauti kolektyvui, koordinuoti projektus ir studijų programas. Vis dėlto pati profesorė save priskiria vienišiaus mokslininko tipui ir tvirtina, kad dažniau jai tenka bendrauti su studentais nei su kolegomis dėstytojais.
Prof. G. Bankauskaitės moksliniai interesai susiję su modernizmo literatūra, XX a. pradžios ir pirmosios pusės tekstais. Mokslininkė domisi ir to laikotarpio moterų kūryba, šiuo metu rašo mokslo studiją ir prisipažįsta, kad norėtų turėti galimybę susikoncentruoti tik į mokslinius tyrimus, rašyti straipsnius, knygas, daugiau savo kompetencijų perteikti magistrantams ir doktorantams, tačiau tai įgyvendinti – sudėtinga.
„Būdama vyriausioji tarptautinio mokslo žurnalo „Respectus Philologicus“ redaktorė, nuolat dirbu su autorių straipsniais, parašytais lietuvių, anglų, lenkų kalbomis (anksčiau – ir rusų kalba), todėl esu sukaupusi praktinio redagavimo žinių bagažą. Redagavimas man – tai nuolat naujos temos, iššūkis aktyviai domėtis kalbos naujovėmis, galimybė gilintis į įvairių žanrų raiškos specifiką“, – pasakoja mokslininkė.
Prof. G. Bankauskaitė yra ir duomenų bazės „Lituanistika“ ekspertė. Visus darbus derindama tarpusavyje mokslininkė jaučiasi nuolat tobulėjanti ir kitiems linki nesustoti ir siekti to paties.
Komentarų nėra. Būk pirmas!