Koncertų ciklas „Muzikos valanda Vilniaus universiteto Šv. Jonų bažnyčioje“ vargonų muzikos mėgėjus kviečia susipažinti su garsiausiais Renesanso Ispanijos ir Portugalijos vargonų meistrais. Koncertas „Ispanijos ir Portugalijos Renesanso vargonų muzika“ įvyks šį šeštadienį, vasario 4 d., 18 val. VU Šv. Jonų bažnyčioje.
Lietuvoje itin retai skambantiems ispanui Antonio de Cabezonui ir portugalui Manuelio Rodrigueso Coelho skirto vakaro programoje skambės polifoniniai tiento, liturginiai kūriniai, žymiausių Renesanso vokalinių kūrinių intabuliacijos vargonams, variacijos populiarių to metų šokių ir dainų temomis, taip pat pasakojimai apie pačią muziką ir apie to meto Ispanijos bei Portugalijos kultūrinį, istorinį, politinį ir religinį kontekstą.
XVI a. viduryje pasaulio vandenynuose karaliavo Nenugalimoji ispanų armada, o visoje Europoje garsėjo Amsterdamo vargonininkas Janas Pieterszoonas Sweelinckas, į kurio muziką būtent ir orientavosi pagrindiniai to meto Ispanijos ir Portugalijos vargonų meistrai, aklasis ispanų vargonininkas Antonio de Cabezonas (1510–1566) ir portugalas Manuelis Rodriguesas Coelho (apie 1555–1635).
Jų muzikai, kaip ir J. P. Sweelincko, buvo būdinga puošnus ornamentuotas motyvinis plėtojmas, polifoninė rašymo maniera, iš Italijos vokalinės muzikos paveldėtas kontrapunktinis rašymo menas. To meto ispanų ir portugalų kompozitorių kūryboje pastebima iš anglų virdžinalo (angliška klavesino atmaina) meistrų pasiskolinta virtuoziškų melodinių figūrų ir pasažų gausa.
„Ispanų Bachu“ vadinamo A. de Cabezono kolekciją „Obras de musica para tecla, arpa y vihuela“ 1578 m. Madride išspausdino jo sūnus Hernandesas jau po savo tėvo mirties. Sūnus į šį rinkinį įtraukė ir savo paties aranžuotų visoje Europoje populiarių šansonų intabuliacijų (aranžuočių) vargonams. Jame taip pat yra ir gausiai atspindėtas originalus ispaniškas žanras – polifoninis tiento, kuris gali būti vadinamas itališkojo ričerkaro pusbrolis ir fugos senelis.
Ypatingą meistrystę A. de Cabezonas pasiekė variacijų žanre. Kaip ir J. P. Sweelinckas Nyderlanduose, taip ir A. de Cabezonas mėgo populiarių to meto dainelių ir šokių temomis kurti įspūdingas virtuoziškas variacijas. Jose kompozitorius panaudojo Renesansui būdingą diminucijų techniką, kuri pasižymi smulkių melodinių ir ritminių figūrų įvairove bet kurio kūrinio balso partijoje.
Manuelio Rodrigueso Coelho rinkinys „Flores de musica“ (1620) buvo pirmoji spausdinta muzikos kolekcija klavišiniams instrumentams Portugalijos istorijoje. Joje yra nepaprastai puošnių, ilgų ir iš kelių viena tema paremtų epizodų sudarytų tiento. Kaip ir A. de Cabezono rinkinyje, čia taip pat rasime populiarių to meto šansonų intabuliacijų, liturginių himnų ir mišių dalių versetų.
Bilietai parduodami prieš koncertą renginio vietoje. Bilieto kaina – 15 Lt; moksleiviams, studentams, neįgaliesiems ir senjorams su pažymėjimais – 10 Lt.
Komentarų nėra. Būk pirmas!