Šalies pedagogai naujų mokslo metų proga sulaukė dovanos – Vilniaus universiteto (VU) Šiaulių akademijos profesorė Renata Bilbokaitė kartu su komanda parengė du naujus metodinių priemonių komplektus: „Steamuko kelionė miškais ir pievomis“ bei „Steamuko potyriai kieme, sode ar parke“. Šie leidiniai skirti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams, o kiekvieną priemonę sudaro dvi knygos – viena pedagogui arba vaikų mamai, tėčiui, kita – vaikui. Knygos yra nemokamos, jas gali atsisiųsti kiekvienas.
Steamukas – vaikų draugas pažinimo kelyje
Nauji metodinių priemonių komplektai turi personažą Steamuką – smalsų robotuką, kuris atvyksta į Žemę ir drauge su vaikais tyrinėja gamtamokslinius reiškinius. Šį personažą dalis pedagogų ir vaikų jau pažįsta, nes jo bandymai bei nuotykiai su STEAM veiklomis buvo aprašyti šešiuose ankstesniuose komplektuose. Juose daugiausia dėmesio buvo skiriama negyvosios gamtos eksperimentams ir sudėtingų reiškinių pažinimui, orientuotam į pradinės bei pagrindinės mokyklos mokinių amžiaus grupes. Šį kartą Steamukas tampa mažųjų besimokančiųjų draugu ir bendrakeleiviu, padedančiu pažinti gyvąją gamtą miškuose, pievose ir soduose.
„Kiekviena prieš tai rašyta metodinė priemonė turėjo labai aiškią teminę gamtamokslinę liniją – dominavo eksperimentų, stebėjimo, bandymų metodai ir veiklos, kurios buvo orientuotos į sezoniškumą, pavyzdžiui, rudenį, žiemą, pavasarį ar vasarą, kad visais metų laikais būtų galima vaikams pasiūlyti įdomių, gamtą pažinti skatinančių užduočių. Naujuose metodiniuose komplektuose pereiname nuo negyvosios gamtos prie gyvosios ir visas veiklas koncentruojame ne vidinėse ugdymo ar namų erdvėse, bet lauke, kad sukurtume kuo daugiau galimybių vaikams patirti gamtos įvairovę ir skatintume ją pažinti įdomiais užsiėmimais“, – sako autorių kolektyvo mokslinės grupės vadovė prof. R. Bilbokaitė. Taip siekiama suteikti progą vaikams mokytis kuo natūralesnėmis sąlygomis.
Ugdymas – ne per ekraną, o per gamtą
Projektas gimė iš pastebėjimo, kad šiuolaikiniai vaikai vis daugiau laiko praleidžia prie ekranų, o ugdymo procese dažnai dominuoja technologijų taikymas. Nors tai, anot profesorės, turi daug privalumų, kartais atitolina vaikus nuo natūralaus pasaulio pažinimo.
„Pastebime, kad ugdymo procese sunkiai išlaikoma pusiausvyra tarp realių ir virtualių objektų, didėja technologijų pritaikymo procentas, įžvelgiame, jog vis mažiau galimybių ugdant ir namuose auginant vaikus atsiranda mokytis gamtoje. Tai, kas anksčiau buvo labai natūralu, dabar jau tampa retenybe, todėl reikia skatinti pažinti gyvąją gamtą per sodus, miškus, pievas, ne per programėles ar nuotraukas“, – sako prof. R. Bilbokaitė.
Naujosios knygos suteikia galimybę vaikams patirti gamtą tiesiogiai – stebint, liečiant, tyrinėjant. Taip pat labai svarbu ir tai, kad priemonės būtų patogios naudoti ir pedagogams. Būtent dėl to išleidimą iš dalies finansavo ir Šiaulių miesto savivaldybė.

„Mums labai svarbu, kad tiek tėvai, tiek mamos, tiek mokytojai, atstovaujantys formaliam ir neformaliam ugdymui, galėtų naudoti priemones be apribojimų, atsisiųsti elektronines versijas, pasirinkti norimas temas ir kūrybiškai jas įgyvendinti su vaikais pagal galimybes. Taigi noras išpildytas – priemonės yra laisvai prieinamos VU leidykloje“, – teigia prof. R. Bilbokaitė.
Kurta bendradarbiaujant su ekspertais
Naujosios metodinės priemonės yra ilgamečio mokslinio bei praktinio darbo ir plataus bendradarbiavimo su gamtos tyrėjais rezultatas. Jose savo patirtį pritaikė mokslininkai, biologai, gamtos mokslų mokytojai ir kiti švietimo ekspertai.
„Šias metodines priemones rengė savo srities ekspertai, kurie turi daug patirties ir praktikos, dirba gamtos mokslų srityje – tai mokslininkai, botanikos sodų tyrėjai ir botaninių kolekcijų kuratoriai, mokytojai“, – pasakoja prof. R. Bilbokaitė.
Dalis autorių jau yra prisidėję prie anksčiau sukurtų STEAM ugdymui skirtų priemonių. Knygose pateiktos užduotys buvo išbandytos realiose edukacijose ir praktiniuose užsiėmimuose su vaikais. Tai užtikrina jų veiksmingumą ir patrauklumą. Didelis privalumas tas, kad veikloms nereikia specialių priemonių – dažniausiai užtenka to, ką galima rasti gamtoje ar kasdienėje aplinkoje.
Gamtos pažinimas – vaikų psichologinei gerovei
Vienas svarbiausių leidinių tikslų – padėti vaikams atrasti gamtą kaip natūralų mokymosi ir emocinės sveikatos šaltinį. Pasak profesorės, gamta yra ne tik žinių, bet ir stiprus psichologinės sveikatos gerinimo šaltinis, žmogaus integralumo su gyvąja gamta pagrindas.
„Šiuo metu labai svarbu skatinti vaikus būti kuo daugiau gamtoje, nes gamta turi ir terapinį poveikį žmogui, tai rodo daugybė mokslinių tyrimų. Ugdymasis miškuose, soduose, parkuose gali turėti dvigubą naudą – darnesnę aplinką vaiko asmenybės formavimuisi ir kompleksines žinias apie sudėtingų gamtamokslinių reiškinių sąsajas su realybe, kas gali lemti visybiškesnius mentalinius modelius, didesnę mokymosi motyvaciją ir mažesnes mokymosi spragas. Tuomet ateityje ne taip sudėtingai atrodys ir fizika bei chemija“, – teigia mokslinės grupės vadovė prof. R. Bilbokaitė.
Lankstus pritaikymas mokytojams ir tėvams
Metodinės priemonės sudarytos taip, kad jas būtų galima lanksčiai integruoti į ikimokyklinį bei priešmokyklinį ugdymą, taip pat ugdymą šeimose, kurios nori veiklų su vaikais gamtoje. Kiekviena veikla pateikiama kaip orientyras – ją galima adaptuoti pritaikant naujas užduotis arba atsisakant tam tikrų dalių pagal galimybes.
„Mūsų veiklos suplanuotos taip, kad mokytojams ar tėvams būtų lengva jas įterpti prie kasdienių edukacijų. Žmogus gali savo nuožiūra nuspręsti, kiek to numatyto plano dalių įgyvendinti, kaip dažnai tą daryti“, – pasakoja prof. R. Bilbokaitė. Taip veiklos tampa prieinamos tiek darželių pedagogams, tiek šeimoms, norinčioms kartu praleisti laiką gamtoje.
Šių naujų metodinių priemonių elektroninė versija yra nemokama, ją parsisiųsti galima ne tik pedagogams, bet ir tėvams. Nemokamos yra ir praėjusiais metais išleistos metodinės priemonės tiek pradinukams, tiek kitų klasių moksleiviams. Visas jas galima atsisiųsti VU Šiaulių akademijos tinklalapyje arba iš VU leidyklos.

















Komentarų nėra. Būk pirmas!