Dėl pandemijos pasikeitęs pasaulis privertė visus permąstyti savo vertybes ir prioritetus – naujosios realybės kontekste paaiškėjo greitų, inovatyvių, antrepreneriškų sprendimų ir neabejotinos lyderystės svarba. Emocinis intelektas, gebėjimas prisitaikyti ir lanksčiai reaguoti į pokyčius, skaitmeniniai įgūdžiai įgavo labai svarų vaidmenį. Vilniaus universiteto (VU) Verslo mokyklos MBA (angl. Master of Business Administration) Enterpreneurship studijų programoje dėstantys specialistai pastebi, kad verslumo kompetencijos ir pagrindai yra tie veiksniai, kurie lemia verslo situaciją krizės akivaizdoje, kai vieni verslai sustabdo savo veiklą, kai kurie „išnyksta“, o kiti pasinaudoja aplinkybėmis naujoms galimybėms susikurti.
Naujausios žinios ir užmezgami ryšiai
Pasak Martyno Kandzero, vieno iš Lietuvos verslo angelų tinklo (LitBAN) steigėjų, investuotojo ir VU Verslo mokyklos MBA Entrepreneurship programos socialinio partnerio, pandemijos krizės metu buvome priversti išmokti globalaus poveikio ekonomikai pamoką, kuri turėtų paskatinti apie nuosavą verslą galvojančius atidžiau vertinti mus supančią informaciją ir galimybes prisitaikyti prie nuolat kintančios rinkos.
„Gebėjimas pamatyti galimybes ir paversti jas realybe yra neatsiejama XXI a. kompetencija. Vis daugiau įvairių sričių žmonių pagalvoja apie nuosavą verslą ar nori pradėti diegti inovacijas savo organizacijoje. Nors šiuo metu informacijos šia tema yra daug, bet dažniausiai būtent jos gausa ir paviršutiniškumas sukelia atvirkštinį efektą – žmonės taip ir nepajuda iš vietos su savo idėjomis“, – mano M. Kandzeras.
Jo teigimu, MBA Entrepreneurship programa struktūrizuota taip, kad studentai galėtų praktiškai savo idėjas paversti realybe jau studijuodami, o kartu gautų naujausių žinių apie verslumą. Papildoma šios programos vertė – studentai, susirinkę iš skirtingų sričių, užmezga ryšius ne tik tarpusavyje, bet ir su startuolių ekosistemos dalyviais Lietuvoje ir užsienyje, studijų vizito metu. O tai leidžia greičiau ir efektyviau paversti savo idėjas realybe.
Verslumo įgūdžius reikia ugdyti
„CB Insights“ duomenimis, jauniems verslams išsilaikyti nepavyksta dėl trijų pagrindinių priežasčių: jų kuriama paslauga ar produktas neturi paklausos rinkoje, trūksta lėšų ir nėra tinkamos žmonių komandos. Su pastarąja priežastimi sutinka ir programuotoja, MBA Entrepreneurship studijų programos alumnė Donaira Tamulynaitė, mananti, kad kai kurie žmonės būna verslūs iš prigimties, bet net ir jiems ne visada pasiseka. D. Tamulynaitei, visuomet norėjusiai sukurti produktą, kuris palengvintų žmonių kasdienybę, pirmuosius žingsnius žengti buvo nedrąsu. Pasak jos, kai kurie žmonės pasirenka eiti bandymų ir klydimų keliu, tačiau galima rinktis ir kitą – studijas, kurios padės išmokti minimizuoti šias rizikas.
„Norėjau įgyti verslo kūrimo žinių, kurios padidintų sėkmės šansus. Labai apsidžiaugiau sužinojusi apie MBA Entrepreneurship studijų programą – supratau, kad tai gali būti man proga pagaliau išmėginti save kitame amplua. Studijų metu išmokome būdų, kaip sužadinti savo smegenis kūrybiniam mąstymui, idėjų generavimui. Po kelių savaičių jaučiausi lyg kitas žmogus – visur mačiau problemas, kurias galima spręsti, verslo galimybes, o į galvą vis šaudavo naujos idėjos, kaip tą padaryti“, – sako D. Tamulynaitė.
MBA Entrepreneurship – magistrantūros studijos, skirtos žmonėms, kurie nori kurti vertę – tiek organizacijų viduje, tiek pasiūlydami rinkai naujus produktus ar paslaugas – ir yra pasiryžę mokytis kitaip – patyriminiu būdu. Tai intensyvios vienerių metų trukmės studijos, kuriose didžiausia investicija – laikas.
„Dėstytojai dalijosi savo ilgamete patirtimi ir realiais pavyzdžiais konsultuojant dideles įmones. Išmokome būdų, kaip labai greitai patikrinti, ar tavo idėja susilauks dėmesio, ar atneš pelno, ar pritrauks investuotojus. Per metus apžvelgėme visą procesą nuo idėjos, finansavimo, komandų formavimo ir t. t. iki plėtros valdymo“, – apie žinias, įgytas studijuojant, pasakoja D. Tamulynaitė. Artimiausiuose jos planuose – tęsti studijų metu pradėtą verslo projektą ir pristatyti jį investuotojams.
Studijos, verčiančios augti
Teisininkė Inga Juozapavičienė, ilgą laiką vadovavusi vienai iš Vyriausybės įstaigų, o dabar pasukusi į kitą organizaciją, siekiančią skatinti verslumą, padėti verslams kurtis ir augti, taip pat yra MBA Entrepreneurship alumnė. Ji teigia, kad šios studijos buvo naudingos ne tik dėl dėstomų dalykų ir suteikiamų žinių, bet ir dėl lavinamų įgūdžių, praverčiančių ir kitose gyvenimo srityse.
„Patyriminės studijos buvo ne vienadienė laboratorija, tai buvo vis naujų iššūkių pripildyta kelionė. Visiškai skirtingi žmonės (o tai yra didžiausia vertybė), skirtingi tikslai, ambicijos ir mūsų verslo idėja, kurią vedėme iki MVP. Ar klydome? Žinoma. Taip, kaip ir versle. Tačiau tai nebuvo sunku, nes ne tik dėstytojų, bet ir studijų partnerių komanda, atrodo, nematomai traukdavo įgūdžius iš tavęs. Visa tai niekur nedingo ir po studijų – tai tarsi ilgalaikė mentorystė“, – sako I. Juozapavičienė, programos alumnė.
Pasak jos, pasirinkimas studijuoti antreprenerystę yra nelengvas, bet prasmingas kelias siekiant ugdyti save ir savo kompetencijas, įgyti realių įgūdžių, kurie vers judėti į priekį ir kurti pridėtinę vertę ne tik sau, bet ir visuomenei.
Komentarų nėra. Būk pirmas!