Vilniaus universiteto (VU) Teisės fakultetas, pritaikęs naujovę – dirbtinio intelekto (DI) žinių dvynius studijose, iš naujo privertė apsvarstyti, kaip galėtų atrodyti mokymasis DI amžiuje. Dėstytojų skaitmeninių dvynių panaudojimas ir teigiami studentų atsiliepimai paskatino VU siekti platesnio šių novatoriškų mokymo priemonių taikymo studijų procese.
VU Teisės fakulteto dėstytojai dr. Paulius Jurčys ir dokt. Goda Strikaitė-Latušinskaja 2024 m. pavasario semestre dėstydami intensyvų kursą apie duomenų apsaugos teisę pasitelkė naujausių DI technologijų teikiamas galimybes ir integravo savo DI žinių avatarus „Paul AI“ ir „Goda AI“ į mokymo procesą.
„Sumanymas sukurti savo DI žinių avatarus brendo jau kurį laiką. Šiais metais, gana netikėtai technologijoms sparčiai pažengus į priekį, nusprendėme inovatyviai paįvairinti mokymo(si) patirtį. Nors šįmet kursui turėjome itin intensyviai ruoštis – juk reikėjo pergalvoti viską iš naujo, pradedant nuo to, kaip pateikti informaciją, ir baigiant tuo, kokios turėtų būti egzamino užduotys, pasibaigus semestrui atrodo, kad šis projektas, tiek mūsų asmeniniu, tiek studentų vertinimu, puikiai pavyko“, – mintimis dalijasi dokt. G. Strikaitė-Latušinskaja.
Išskirtinė patirtis studentams
VU studentai, pasirinkę duomenų apsaugos teisės kursą, itin palankiai įvertino dėstytojų pristatytas naujoves. Jie pabrėžė, kad tai buvo išskirtinė patirtis, kuri leido ne tik pagilinti teisės žinias, bet ir sustiprinti pasitikėjimą savimi.
„Tai buvo tikrai nestandartinė patirtis. Niekada studijų metu jokiose šalyse nebuvau susidūręs su mokymo programa, kuri būtų pateikta tokiu būdu, kai dirbtinis intelektas ir dėstytojai bendradarbiauja. Aš gana daug domiuosi technologijomis, tačiau iki šiol dar neteko susidurti su tokiais asmeniniais DI avatarais, kurie imituotų žmogų realiame gyvenime“, – pasakoja prie žinių avatarų prisilietęs studentas Siddhartha Mishra.
DI žinių avataras – tai dėstytojo skaitmeninis dvynys. Žinių avataro duomenų bazę sudaro dr. P. Jurčio ir dokt. G. Strikaitės-Latušinskajos sukauptos žinios, atlikti moksliniai tyrimai, mokslinės publikacijos bei paskaitų medžiaga. Kitaip tariant, DI žinių dvyniai – tai informacijos paieškos ir dialogo su dėstytojo žiniomis galimybė, kuriai duris atveria DI technologijos. S. Mishra pasakoja, kad, pradėjęs naudoti šiuos DI žinių avatarus, pamatė, jog „šie dirbtinio intelekto asistentai turi savo mąstymo procesą“, ir bendraujant su jais atrodydavo, kad iš tikrųjų atsakinėja patys dėstytojai.
„Uždavus DI žinių avatarams klausimus, atsakymai būdavo gana aiškūs. Kartais „Paul AI“ į problemą žiūrėdavo visiškai kitaip nei „Goda AI“. Jų atsakymai būdavo tokie, kokius iš dėstytojų išgirstum realiame gyvenime. Tuo pasinaudojome rengdamiesi paskaitoms ir egzaminui – nuolat klausėme, ką jie galvoja apie konkrečią problemą ir kaip jie ją spręstų“, – patirtimi dalijasi studentas.
Kurso studentė María Ignacia Borgoño Serrano prisipažino dažnai nerimaujanti, kad gali ne viską įsidėmėti per paskaitas, ar bijanti, kad informaciją suprato ir užsirašė neteisingai. Tačiau, pasak jos, naudojant dėstytojų avatarus „Paul AI“ ir „Goda AI“ šis nerimas išnyko, nes ji žinojo, kad jei ką nors praleis, vėliau galės pasitikslinti su skaitmeniniais dvyniais. Tai leido jai mėgautis paskaitomis.
„Bendravimas su DI avatarais suteikia tokį patį pasitikėjimą savimi, kaip ir pasitikrinimas su klasės draugu prieš užduodant klausimą“, – sako studentė M. Ignacia Borgoño Serrano.
Grupinės užduotys atskleidė didžiausius DI privalumus
Paskaitose studentams buvo duota užduotis susiskirstyti į grupes, pasirinkti norimas temas apie duomenų panaudojimą, išsiaiškinti konkrečią problemą, parengti pranešimus ir pristatyti jų pasirinktos problemos sprendimus. Studentai buvo raginami naudoti bet kokias savo nuožiūra pasirinktas DI priemones, ne tik dėstytojų žinių avatarus.
Pasak M. Ignacios Borgoño Serrano, būtent grupinis projektas atskleidė didžiausią DI įrankių pranašumą. Anot jos, dirbdami prie projekto su bendraamžiais sugalvojo daugybę idėjų, diskutuodavo ir patardavo vieni kitiems. Mergina pasakoja, kad dėl DI jie galėjo daugiau laiko skirti savo idėjai formuoti, nes žinojo, kad techninę dalį – dokumento, kuriame pristatys idėją, sukūrimą – galima parengti pasitelkiant DI priemones.
„Šio kurso metu vystėsi mūsų kūrybinis ir kritinis mąstymas, nes su dirbtinio intelekto asistentų pagalba galėjome greičiau atlikti varginančias užduotis. Laiką išnaudojome tikslingai, sutelkdami dėmesį į kūrybinius užduoties aspektus. Naudoti technologijas savo naudai yra įgūdis, todėl universitetams labai svarbu išmokyti savo studentus tinkamai jomis naudotis, kad jie būtų priekyje atitinkamose srityse ir reprezentuotų savo universitetinio išsilavinimo kokybę“, – mano studentė.
Tiesa, pasak M. Ignacios Borgoño Serrano, lyginant paskaitų metu pasitelktus DI avatarus su „ChatGPT“, „Pi AI“ ar „Perplexity“, pastaruosius yra kur tobulinti. Pavyzdžiui, būtų naudinga išplėsti užklausos simbolių skaičių, nes šiuo metu ją galima formuoti ne ilgesnę nei 4 eilutės, o svarbiausius akcentus būtų gerai paryškinti kitu šifru.
„Vis dėlto galiu pasakyti, kad „Paul AI“ ir „Goda AI“ integravimas į mūsų mokymosi procesą buvo labai prasmingas. Esu nepaprastai dėkinga už šį novatorišką požiūrį į mokymąsi ir manau, kad tai yra reikšmingas žingsnis į priekį parodant, kaip technologijos gali pagerinti mokymosi patirtį. Naudojantis šiomis dirbtinio intelekto priemonėmis įgyti įgūdžiai ir įžvalgos neabejotinai paruošė mane būsimiems profesiniams iššūkiams, suteikė man daugiau galimybių prisitaikyti ir geriau išmanyti savo sritį“, – įsitikinusi studentė.
S. Mishra taip pat sako sutinkantis, kad DI būtų integruotas į mokymosi programą: „Matau puikią dirbtinio intelekto integraciją, ypač asmeninių dirbtinių intelektų, kurie yra sumodeliuoti pagal profesorių, mokslininkų ir akademinių rašytojų pavyzdį. Tai leistų studentams ne tik bendrauti su šiais DI įrankiais po paskaitų, kai jie užstringa spręsdami tam tikras problemas, bet ir turėti pagalbininką, padedantį jiems viso akademinio kelio metu. Apskritai man patinka naudoti dirbtinio intelekto įrankius ir tikiuosi, kad daugiau kursų pasirinks tokį kelią, kokiu buvo nueita šio duomenų apsaugos kurso metu.“
DI žinių avatarų ateities perspektyvos švietime
VU dėstytojų DI žinių avatarų pritaikymas ir teigiami studentų atsiliepimai išryškino poreikį tęsti dialogą dėl DI diegimo švietime. Pasak VU studijų prorektoriaus doc. Valdo Jaskūno, universitete procesai jau vyksta.
„Mes jau pradėjome organizuoti šios iniciatyvos sklaidą universitete, kad galėtume pasiūlyti dėstytojams, ypač dėstantiems anglų kalba (kadangi skaitmeniniai asistentai / avatarai kol kas daug sklandžiau funkcionuoja anglakalbėje terpėje), susikurti skaitmeninius dvynius studentams konsultuoti. Pirmas toks informacinis pristatymas įvyko 2024 m. birželio pabaigoje“, – pasakoja VU studijų prorektorius.
Vieno iš DI žinių avataro autorių dr. P. Jurčio teigimu, ši iniciatyva parodė, kad DI gali būti prasminga priemonė švietimo patirčiai gerinti, suteikianti studentams personalizuotą pagalbą 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę ir užtikrinanti grįžtamąjį ryšį. Anot jo, įtraukdami į studijų procesą savo asmeninius DI žinių avatarus, dėstytojai gali sukurti dinamiškesnę ir interaktyvesnę mokymosi aplinką, labiau atitinkančią šiandieninių technologinių galimybių apsuptyje gyvenančių studentų lūkesčius.
Dokt. G. Strikaitė-Latušinskaja taip pat pažymėjo, kad „asmeniniai DI žinių dvyniai atvėrė naujas mokymo ir mokymosi galimybes. Maloniai nustebino, kaip DI avatarų integravimas į mokymo procesą praturtino mokymo ir mokymosi patirtį: panaudodami juos užtikrinome įdomų ir įtraukiantį mokymosi procesą, turėjome įmantresnes diskusijas ir labiau atliepėme šiuolaikinio studento poreikius.“
Komentarų nėra. Būk pirmas!