Teorinių ir praktinių žinių balansas – itin svarbus ir reikalingas darbuotojui ir konkurencingumo siekiančiai įmonei. Tokių įgūdžių neretai įgyjama antrosios pakopos studijose, kurios, be naudingos patirties, suteikia ir didesnes karjeros galimybes. Tuo įsitikinęs Vilniaus universiteto (VU) Kauno fakulteto Socialinių mokslų ir taikomosios informatikos instituto direktorius dr. Giedrius Romeika. Jis sako pastebintis tendenciją, kad bent trys magistrantūros studijas universitete pasirinkę studentai pakeičia savo esamas pareigas aukštesnėmis, kurios susijusios su pardavimais ir rinkodara.
Studijų programos – pagal rinkos tendencijas
Pasak dr. G. Romeikos, atnaujintą marketingo ir pardavimų vadybos studijų programą pasirinkę studentai supažindinami ne tik su teorija, bet ir su praktika, t. y. šiuo metu rinkoje ir versle nuolat vykstančiais pokyčiais. Nors ši studijų programa orientuota į absolventų parengimą darbo rinkai, studijų metu suteikiami ir pagrindai norintiems tęsti studijas doktorantūroje ar siejantiems ateitį su akademine veikla.
„Vis dėlto stebint pastarųjų metų tendencijas galima teigti, kad ši studijų programa pirmiausia skirta aukštesniosios ir vidutinės grandies verslo įmonių vadovams rengti“, – teigia dr. G. Romeika.
Pasak dr. G. Romeikos, daugumos mažų ir vidutinių įmonių, taip pat ir dalies didelių įmonių rinkodaros ir pardavimų procesas yra labai glaudžiai susiję. Tokiose įmonėse dominuoja specialistai, kurie eina rinkodaros ir pardavimų vadovų, rinkodaros ir pardavimų skyriaus vadovų ar viceprezidento rinkodarai ir pardavimams pareigas.
„Siekdami prisitaikyti prie šių tendencijų, Kauno fakultete atitinkamai atnaujinome ir studijų programą, skirtą šiems specialistams rengti. Minėtos programos dėstytojų siekis – organizacinių, koordinavimo, analitinių žinių turintys specialistai, kurie studijų metu įgytas rinkodaros žinias gebės pritaikyti versle“, – teigia šios programos studentams dėstantis VU mokslininkas.
Ugdomi aukštos kvalifikacijos specialistai
Šiuolaikinis marketingo specialistas, anot dr. G. Romeikos, turi žinoti, kaip pristatyti savo produktą rinkai, kaip išsiaiškinti klientų poreikius, sudaryti produkto kainodarą, pritraukti klientus naudojant įvairias jiems adaptuotas technikas ir juos išlaikyti, kurti įmonės prekinio ženklo vertę.
„VU Kauno fakultete rengiami aukštos kvalifikacijos specialistai, kurie arba dirba sau, arba tą patį darbą organizuoja įmonėje. Todėl studijų metu įgytos žinios, gebėjimas dirbti savarankiškai, organizuoti, pamatuoti, pasverti ir priimti atsakingus sprendimus yra vertinamos kiekvienoje įmonėje ir padeda eiti vadovaujančias pareigas, o kartu gauti ir didesnes pajamas“, – sako dr. G. Romeika.
Pasak pašnekovo, studentams svarbu suprasti, kad teorinės žinios gali prisidėti prie jų pačių praktinės veiklos kokybės ir efektyvumo didinimo. „Šią studijų programą renkasi ir kitų aukštųjų mokyklų, kitų studijų programų, tokių kaip filosofijos, medicinos ar informatikos, studentai, kadangi marketingo žinios ir įgūdžiai yra reikalingi visose srityse“, – sako dėstytojas ir priduria, kad rinkodara ir pardavimai yra universalūs procesai, vienodai svarbūs visose ūkio srityse veikiančioms įmonėms.
„Kauno fakultete studentų grupės komplektuojame taip, kad būtų galima skirti dėmesio kiekvienam studentui, nes mūsų tikslas – parengti rinkodaros srities specialistus ir suteikti kokybišką magistro kvalifikacinį laipsnį“, – teigia dėstytojas.
Versle lyderiais tampa socialiai atsakingi asmenys
Šiuolaikinis verslas orientuojasi ne tik į tai, kaip padidinti pardavimus, išsiskirti rinkoje, bet ir kaip tapti socialiai atsakinga organizacija, kurioje dėmesys skiriamas tvarumui užtikrinti, o organizacijoje dirbantys žmonės patys inicijuoja su aplinkos apsauga susijusius sprendimus. Todėl, anot dr. G. Romeikos, su tvarumu ir socialiai atsakingu elgesiu studentai supažindinami transnacionalinių korporacijų socialinės atsakomybės, verslo psichologijos ir įvaizdžio vadybos ar tarptautinio žmogiškųjų išteklių valdymo paskaitose.
Dr. G. Romeika pabrėžia, kad kiekvienoje sėkmingai veiklą vykdančioje organizacijoje reikalingi kritiškai mąstantys ir savo nuomonę gebantys pagrįsti darbuotojai.
„Dėstytojai itin daug dėmesio skiria studento kompetencijoms, susijusioms su argumentuotų sprendimų priėmimu organizacijose, ugdyti. Baigiamajame darbe studentai atlieka dvigubą (t. y. kiekybinį ir kokybinį) tyrimą, kad galėtų argumentuotai ir maksimaliai teisingai priimti sprendimus būsimame darbe“, – pasakoja dėstytojas.
Magistrantūros studentai – tarptautinių projektų dalyviai
Marketingo technologijų ir pardavimų vadybos studijų programos magistrantai rinkodaros ir pardavimų srities žinias gilina dalyvaudami nacionaliniuose ir tarptautiniuose projektuose. Vienas iš pavyzdžių, pasak dr. G. Romeikos – šiuo metu koordinuojamas „FuseIT“ (Marketingo ir IKT kompetencijų gairės) projektas, remiamas pagal „Erasmus+“ programą.
„Studentai buvo įtraukti į „FuseIT“ produktų kūrimą, t. y. pateikė savo nuomonę apie kompetencijas, ypač skaitmenines, reikalingas rinkodaros specialistui. Į jų nuomonę buvo atsižvelgta kuriant projekto intelektinius produktus“, – sako dr. G. Romeika.
Galimybę dalyvauti tarptautinio lygio projektuose turi internetinio marketingo ir technologijų modulį pasirinkę studentai. Šiems studentams dėsto verifikuoto profesoriaus statusą turinti VU profesorė dr. Dalia Krikščiūnienė, kurios dėka magistrantams suteikiama galimybė dalyvauti pasaulinio lygio „Google“ inicijuotame konkurse, integruotis į pasaulio studentų veiklas ir įgyti patirties dirbant su „Google“ technologijomis, kurias privalo išmanyti kiekvienas rinkodaros specialistas.
„Magistrantai susipažįsta su skaitmeninio marketingo „madų diktatoriaus“ – „Google“ technologijomis ir įgyja internetinės analitikos „Google Analytics“ bei skaitmeninės internetinės reklamos „Google Ads“ sertifikatus“, – sako prof. dr. D. Krikščiūnienė. Profesorė pasakoja, kad studentai įtraukiami į praktinius internetinės analitikos projektus, o susibūrę į komandas dalyvauja tarptautiniame projekte – „Google Ad Grants Online Marketing Challenge“ (OMC).
Dėstytojos manymu, tai vienas iš pavyzdžių, kurie rodo, kad jau universitete teorines žinias praktikoje pritaikantys magistrantai įgyja pranašumą darbo rinkoje.
Studijų tikslas – kritinio mąstymo ugdymas
Dr. G. Romeika pabrėžia, kad studijų metu užsibrėžiamas tikslas – parengti kritiškai mąstantį, išsilavinusį, savarankišką žmogų, kuriantį aukštą pridėtinę vertę įvairiose situacijose, asmenybę, o ne konkrečiai darbo vietai tinkantį specialistą, todėl studijuojant nereikėtų tikėtis išmokti atmintinai ar pažodžiui atkartoti atsakymą į pateiktą klausimą, nes vienintelio teisingo atsakymo ir nėra – vertinamas studentų gebėjimas rasti, parodyti ir pritaikyti teorines žinias praktikoje.
Magistrantūros studijų grupės nėra didelės, todėl dėstytojai gali geriau pažinti studentus. Dr. G. Romeikos nuomone, galima pastebėti tam tikrus jiems būdingus bruožus: „Šią studijų programą renkasi žinantys, ko nori, ir kryptingai to siekiantys. Kadangi dauguma studentų yra dirbantys, daugiausia – rinkodaros srityje, jie vertina savo išteklius ir laiką, nešvaisto jo veltui, patys inicijuoja bendravimą su dėstytojais, dirba produktyviai.“
VU Kauno fakulteto dėstytojai įsitikinę, kad empirinė tiriamoji veikla – vienas iš programos sėkmės raktų, o dėstytojų ir studentų bendradarbiavimas skatina nuolat praturtinti programą naujomis žiniomis „Teorinės žinios padeda spręsti naujausias problemas, skatina pasirinkti geriausius sprendimo būdus, padidina asmeninį darbo efektyvumą ir sutaupo daug išteklių organizacijoms, kuriose dirba studentai. O dėstytojams yra galimybė kurti naujas teorines žinias“, – įsitikinęs dėstytojas.
Komentarų nėra. Būk pirmas!