Atrodo, kad mokslo metų pradžia buvo visai neseniai, o štai jau ir vasara, kuri abiturientams atneša brandos egzaminų maratoną. Moksleiviai pradeda sudėtingus svarstymus – kokias studijas pasirinkti? Informatikos studijų krypčių grupė, arba informacinės technologijos (IT) apskritai, išlieka tarp populiariausių pasirinkimų Lietuvoje, o Vilniaus universiteto (VU) Matematikos ir informatikos fakultete (MIF) rengiamos net penkios skirtingos programos.
Baigę VU MIF studentai įgyja ne tik žinių, bet ir praktinių įgūdžių, nes taiko gebėjimus procesuose, kurie vyksta darbo rinkoje – viešajame ir privačiame sektoriuose. Tad kyla klausimas – ką rinktis? IT sritis daug kam atrodo paini: ką daro programuotojai, kuo užsiima duomenų architektai, o kokia programų inžinieriaus funkcija? Ar reikalingas diplomas norint programuoti? Ar universitete įgyti gebėjimai ir žinios naudingi darbo rinkoje?
VU MIF Informatikos instituto mokslo darbuotoja ir dėstytoja doc. Agnė Brilingaitė įsitikinusi, kad universitetas – tai bendradarbiavimą ir tobulėjimą skatinanti aplinka, kurioje studijuojant įgyti gebėjimai leidžia siekti karjeros ir save realizuoti patinkančioje srityje. Studijų metais užmegztos pažintys tampa profesinio socialinio tinklo dalimi. Juk universiteto bendruomenė, vėliau ir absolventai sprendžia visuomenės problemas ir dalyvauja inovacijų kūrimo procesuose.
Skirtumai tarp IT specialybių: kaip pasirinkti, ką studijuoti?
Dažnai moksleiviai, kurie renkasi IT studijas, nesupranta skirtumų tarp specialybių ir pačių studijų programų. „Dalis galvoja, kad IT yra tik programavimas – ir tai visiška netiesa. Ši sritis labai plati, apima didelį pareigų spektrą nuo programuotojų, testuotojų, duomenų architektų iki projektų vadovų, vartotojų patirties projektuotojų. Net ir programuotojų darbas yra skirstomas į išorinį programavimą (angl. front-end developer), kai dirbama su tuo, ką mato vartotojas, ir vidinį programavimą (angl. back-end developer), kai programuotojas dirba su serveriais ir tuo, kaip veikia sistema“, – skirtumus vardija MIF informacinių technologijų studijų programos studentė Monika Gornostajutė.
VU MIF yra vykdomos penkios informatikos krypčių grupės programos. Informacinių sistemų inžinerijos studijos leidžia įgyti programų sistemų, duomenų bazių, verslo, duomenų analitikos, šiuolaikinių technologijų (virtualizacijos, debesų kompiuterijos, dirbtinio intelekto, robotikos) žinių ir gebėjimų.
Informatikos studijų programa skirta tiems, kurie nebijo matematikos ir nori suprasti viską, kas susiję su kompiuteriais: nuo paprasčiausių loginių operacijų su bitais iki objektinio programavimo ir sudėtingų lygiagrečių skaičiavimų. Ši programa suteikia daug galimybių pasirinkti, kuo nori būti, nes įgyjami labai stiprūs ir platūs IT žinių pagrindai.
Skirtumus programose lemia poreikis IT darbo rinkoje, kurioje egzistuoja dviejų rūšių darbo vietos: programų sistemas nuo nulio kuriančiose įmonėse arba įmonių IT skyriuose. Programų sistemų studijos yra skirtos pirmo tipo darbo vietoms. Jungdama vadybos ir informatikos žinias ši studijų programa rengia specialistus, puikiai išmanančius visą sistemos kūrimo procesą, apimantį užsakymo priėmimą, analizę, projektavimą, programavimą, testavimą, diegimą ir priežiūrą.
Bioinformatika – išskirtinė tarpdisciplininė studijų programa, kuri moko taikyti ir kurti informatikos metodus įvairiausiems biologiniams duomenims analizuoti ir atveria galimybes siekti karjeros tiek moksle, tiek aukštųjų technologijų pramonėje.
Informacinių technologijų programos studijos paperka ne tik turiniu, karjeros galimybėmis, sistemų ir technologijų integracija į sudėtingas šiuolaikines IT sistemas, bet ir tuo, kad turi trumpesnį matematikos kursą, o bakalauro diplomas gaunamas po trejų su puse studijų metų. „Šios programos arkliukas – pasirenkama inovatyvių studijų šaka, iš kurios studentai išsineša ne tik žinių, bet ir realaus darbo patirties, vertinamos darbdavių“, – programos išskirtinumą pabrėžia studentė M. Gornostajutė.
Ne tik diplomas, bet ir darbo patirtis
Informacinių technologijų studijų programos inovatyvių studijų šaka yra tokia intensyvi, kad du semestrai tik šakos studijų modulių yra prilyginami pusės metų (visu etatu) darbo patirčiai įmonėje. Pasirinkę šią pakraipą studentai sukuria du veikiančius programų prototipus, kurie sprendžia visuomenei aktualias problemas. Specifinių studijų modulių metu būsimieji IT specialistai išmoksta vykdyti projektą: surasti problemą, pritaikyti ir sukurti jai sprendimą; taip pat mokosi testuoti kitų kuriamus produktus, argumentuoti savo sprendimus ir pateikti konstruktyvią kitų studentų projektų kritiką. Baigę šį kursą jie jau turi produktą, kurį gali pristatyti potencialiam darbdaviui, ir taip pradėti pildyti savo darbų aplanką (angl. portfolio).
Dėstytoja doc. A. Brilingaitė pabrėžia, kad studijuojant svarbu simuliuoti realius procesus: „Studentai iš universiteto turi išsinešti pritaikomų verslui aktualių žinių ir įgūdžių, todėl jie mokosi atsirinkti informaciją, ją adaptuoti, taikyti sprendžiant skirtingų taikomųjų sričių užduotis, integruoti skirtingus technologinius komponentus. Mūsų projektuose studentai tobulina bendradarbiavimo, grupės ir laiko valdymo įgūdžius, kurie vėliau labai reikalingi tęsiant mokslinį kelią ar darbo rinkoje. Svarbu pabrėžti, kad universitete ugdomi bendrieji gebėjimai, pavyzdžiui, laiko valdymas, kūrybiškumas, iš tikrųjų tampa vis svarbesni žengiant į kitą industrinės revoliucijos etapą.“
MIF informacinių technologijų antrakursė Rimantė Andrijauskaitė džiaugiasi, kad projektai, vykdomi universitete, yra apčiuopiami ir kuriantys realią vertę: „Eidami į darbo pokalbį mes jau turime, ką parodyti, darbdavys gali matyti, kokių kompetencijų esame įgiję, su kokiomis technologijomis susipažinę.“ Studentė pabrėžia, kad studijos išmoko ne tik techninių ar komunikavimo įgūdžių, bet ir dirbti grupėje, jausti atsakomybę: „Šios studijos padeda suprasti, koks svarbus yra komandinis darbas ir laiku atliekamos užduotys. Tai ne tik gelbsti siekiant užsibrėžto bendro tikslo, bet ir išugdo stiprų atsakomybės jausmą. Studijuojant universitete įgyjami viešojo kalbėjimo ir techninės kalbos įgūdžiai, kurie vėliau praverčia darbo aplinkoje.“
Su moksleiviais daug bendraujanti M. Gornostajutė atkreipia dėmesį, kad vyrauja mitas, jog informatikai į universitetą ateina tik atsiimti diplomo, nes galvoja, kad visko galima išmokti pačiam, iš internete randamos informacijos: „Jau dabar dirbdama taikau žinias, kurias įgyju studijuodama. Didelėse įmonėse dirbant su stambiais projektais neįmanoma išsiversti su savamoksliška informacija, nes IT sritis tokia plati, kad nepakanka tik rasti teisingą kodą.“
VU nuolat pabrėžiamas ryšys tarp studento ir dėstytojo – ir tai nėra tik reklaminis šūkis. „Mes dėstytojų tikrai galime klausti visko! Pirmųjų paskaitų metu dėstytojai paaiškina, kad universitetas – tai vieta mokytis, diskutuoti, kelti klausimus, klysti ir tobulėti“, – pasakoja antrakursė R. Andrijauskaitė.
„Labai malonu, kai studentai su mumis tariasi ne tik dėl studijų dalykų, bet ir dėl karjeros, tolimesnių studijų planų ar net dėl darbe kylančių klausimų, pasidalina asmeniniais, nebūtinai specialybiniais iššūkiais“, – sako doc. A. Brilingaitė. M. Gornostajutė kaip dar vieną studijų VU MIF privalumą išskiria tai, kad bendruomenės nariai dalijasi gyvenimiška patirtimi: „Daug kas dalinasi savo patirtimi ne tik apie dėstomus dalykus, bet ir kaip tai pritaiko savo darbuose už universiteto ribų. Užsimezga labai šiltas, bet kartu ir profesionalus, supratingas ir atviras ryšys, neperžengiantis pagarbos vienas kitam ribų.“
Komentarų nėra. Būk pirmas!