Kol visuomenėje netyla ginčai dėl aukštojo mokslo kokybės, Vilniaus universitetas pradeda spręsti šį klausimą iš esmės. Atsižvelgiant į poreikį, VU centrinę administraciją papildė naujas padalinys – Kokybės vadybos centras.
Jo vadovė dr. Inga Milišiūnaitė anksčiau dirbo Kauno technologijos universiteto Studijų skyriaus vedėja, o paskutinį pusmetį vadovavo KTU Studijų kokybės ir stebėsenos skyriui. Su Kokybės vadybos centro direktore kalbėjomės apie naujo padalinio darbo gaires ir kokybės užtikrinimo subtilybes.
Vilniaus universiteto Kokybės vadybos centras yra naujas padalinys. Kokie uždaviniai keliami jo veiklai?
Šiuo metu kuriami centro nuostatai, todėl kalbėsiu konceptualiai. Aiškiai galiu pasakyti, kad centro tikslas nėra kokybės užtikrinimas, nes joks centras ar koks kitas padalinys to padaryti negali. Visų pirma noriu pažymėti, kad centro įkūrimas nereiškia, kad kokybės nėra. Tai paprasčiausiai reiškia, kad imame į kokybę žiūrėti ir ją vertinti sistemiškai. Kokybės užtikrinimas – tai veiklos metodų ir priemonių sistema, užtikrinanti, kad institucijos vykdoma veikla ir jos rezultatų atitiktų nusistatytus bei nustatytus reikalavimus. Kokybės vadyba apima du procesus: kokybės vertinimą (informacijos rinkimą, sisteminimą ir analizę apie nusistatytų bei nustatytų reikalavimų pasiekimą) ir kokybės valdymą (procesų organizavimą taip, kad nusistatyta kokybė būtų pasiekta). Būtina papildoma sąlyga – reikalavimų ar standartų buvimas. Būtent tai šiuo metu ir yra daroma.
Kartu su akademinių reikalų prorektoriaus J. Galginaičio suburtos Studijų kokybės grupės nariais kuriame studijų kokybės užtikrinimo sistemos projektą, formuluojame kokybės vertinimo kriterijus ir rodiklius. Taip pat yra kuriamas ir konkretus grįžtamojo ryšio įrankis – bendroji universitetinė studentų apklausos anketa.
Sudarydami anketos turinį, kreipėmės į fakultetus prašydami pasidalyti patirtimi apie jų atliekamas studentų anketines apklausas. Pasirodo, kad Ekonomikos, Filologijos, Komunikacijos, Matematikos ir informatikos fakultetai jau vykdo centralizuotus studentų nuomonės apie dėstomų dalykų turinio ir teikimo kokybę tyrimus. Kai kuriuose fakultetuose, pvz., Istorijos, tai daroma atskirų dėstytojų iniciatyva. Kiek man žinoma, VU studentų atstovybė taip pat yra organizavusi keletą apklausų siekdama išsiaiškinti studentų nuomonę apie įvairius studijų proceso organizavimo ypatumus. Taigi akivaizdu, kad universiteto akademinei bendruomenei rūpi jos darbo ir rezultato kokybė. O tai ir yra svarbiausia.
Ar Kokybės vadybos centras rūpinsis tik studijų kokybe?
Ne tik. Jei mes imame traktuoti ir vertinti kokybę sistemiškai, tampa akivaizdu, kad studijų kokybės užtikrinimas yra neatsiejamas ir nuo daugumos universiteto veiklų kokybės. Vienas iš aukštojo mokslo institucijos tikslų yra užtikrinti studentui ir dėstytojui galimybę bendradarbiaujant siekti tam tikrų bendrų tikslų ir rezultatų. Kad užtikrintume dėstytojo ir studento tarpusavio sąveikos ir jos rezultato kokybę, yra būtina sudaryti tam tikras sąlygas. Tai ir moderniai įrengtos auditorijos, laboratorijos, savarankiško darbo vietos, šiuolaikiška programinė, laboratorinė, orgtechninė įranga, pakankamas aprūpinimas studijų literatūra ir elektroniniais ištekliais. Taip pat tai ir akademinės bei socialinės paramos sistemų studentams sukūrimas, dėstytojų kvalifikacijos tobulinimo sistema ir t. t. Visa tai ir dar daug daugiau yra sudedamosios aukštojo mokslo kokybės dalys. Taigi erdvės – labai plačios. Konkrečiau bus galima kalbėti tada, kai bus parengtas ir patvirtintas studijų kokybės gerinimo tikslų įgyvendinimo priemonių planas.
Ar jau esate numatę centro darbų gaires?
Kaip jau minėjau, šiuo metu yra rengiama bendroji universitetinė studentų apklausos anketa. Taip pat reikia parengti apklausos organizavimo, duomenų rinkimo, rezultatų analizės ir sklaidos bei taikymo nuostatus.
Planuojama parengti ir dėstytojų apklausos anketą. Ateityje taip pat numatoma parengti absolventų ir darbdavių apklausos anketas. Kitas labai svarbus uždavinys – susipažinti su universiteto gerosios praktikos pavyzdžiais studijų kokybės užtikrinimo srityje. Todėl kviečiu visus kolegas, norinčius pasidalyti savo patirtimi, pasiūlyti idėjas ar iniciatyvas, apsilankyti Kokybės vadybos centre, kuris yra įsikūręs universiteto centriniuose rūmuose, 111A. Visada jūsų laukiame. Tik visi kartu kryptingai dirbdami galime užtikrinti tiek proceso, tiek jo rezultato kokybę.
Norėtųsi sužinoti Jūsų nuomonę, ar lengva dirbti kokybės užtikrinimo srityje.
Daugumai kokybės užtikrinimas visų pirma asocijuojasi su šūsnimis dokumentų – įvairių įsakymų, nuostatų, formų ir pan. Deja, negaliu pažadėti, kad to visiškai nereikės. Kiekviena sistemoje numatyta veikla turi būti reglamentuojama vienais ar kitais norminiais dokumentais. Tačiau dokumentai patys savaime nėra ir negali būti tikslas. Kiekvienos racionalizuotos tvarkos tikslas yra ir turi būti palengvinti ir paspartinti procesą, užkirsti kelią sumaiščiai, nereikalingam blaškymuisi bei energijos švaistymui. To, tikiuosi, ir bandysime visi kartu siekti.
Kol kas centro formavimosi procesas dar vyksta ir Jūs esate vienintelė centro darbuotoja. Kiek dar žmonių ateis dirbti į centrą? Su kokiais VU padaliniais bus plėtojamas jūsų bendradarbiavimas?
Yra numatyti dar trys darbuotojų etatai. Tikiuosi, kad jau balandžio mėnesį turėsime visą centro komandą ir galėsime pradėti dirbti kaip centras.
Kalbant apie bendradarbiavimą, tik pakartosiu, kad labai tikimės prasmingo bendradarbiavimo su visa universiteto akademine bendruomene. Taip pat neabejotinai būtinas glaudus bendradarbiavimas su Studijų direkcija, Informacinių technologijų taikymo centru, Karjeros centru, kitais universiteto padaliniais.
Komentarų nėra. Būk pirmas!