Prasidėjus naujiems metams ir prisiminus geriausius praėjusių metų darbus pats metas susikurti iššūkius ateičiai. Pernai Ekonomikos fakultete vyko kelių magistro programų tarptautinis auditas. Ekspertai iš Didžiosios Britanijos, Vokietijos, Švedijos, Vengrijos ir Graikijos vertino studijų programų sandarą, studijų eigą, rezultatus, personalą, materialius išteklius ir programų vadybą. Geriausi rezultatai – kokybės vadybos magistro programos. Keturios vertintos sritys gavo išskirtinį (labai gerą) ekspertų įvertinimą, o likusios dvi įvertintos gerai. Remdamasis audito išvadomis, Studijų kokybės vertinimo centras šią programą akreditavo maksimaliam šešerių metų laikotarpiui. Ta proga kalbiname programos vadovą prof. Juozą Ruževičių.
Kokybės vadybos programos auditorių įvertinimas itin aukštas. Kaip užtikrinama programos kokybė?
Magistro programos kokybės užtikrinimas yra sisteminis ir niekada nesibaigiantis procesas. Programos tobulinimo šaltinių spektras įvairus – dalyvavimas Europos kokybės universitetų EUN.TQM tinklo veikloje, kituose akademiniuose ir mokslo tinkluose (IGWT, QMOD, ICEM, Constellation of Quality ir kt.), įvairiapusė ekspertinė dėstytojų veikla, stažuotės ir dėstymas užsienio universitetuose, studentų ir socialinių partnerių grįžtamojo ryšio panaudojimas. Programos sisteminio tobulinimo metu formuojamos kompetencijos ir siekiniai buvo plėtojami ir konkretizuojami atsižvelgiant į socialinių partnerių, absolventų, darbdavių, studentų ir dėstytojų pastabas, taip pat įvertinant panašių studijų programų vykdymo ir valdymo patirtį užsienyje, remiantis „Tuning“ projekte suformuluotu kompetencijų sąrašu. Visa tai leido suformuoti šiuolaikinę programos kompetencijų ir siekinių sistemą, atitinkančią rinkos poreikius, Vakarų universitetų praktiką, tarptautinius susitarimus studijų kokybės užtikrinimo klausimais.
Auditoriai programos stiprybe pavadino tai, kad programa nėra plačiai multiplikuojama kitose šalies aukštosiose mokyklose.
Studijų rinkoje vyksta konkurencinė kova. Mūsų kokybės vadybos programa įveikė buvusius konkurentus. Šiuo metu Ekonomikos fakultetas yra vienintelis Lietuvoje, kuriame rengiami kokybės vadybos magistrai. Tai taip pat svarbus šios magistro programos privalumas ir išskirtinumas.
„Programai vadovauja charizmatiškas lyderis“ – tai gana retas vertinimas audito ataskaitose…
Savo ypatingų nuopelnų nematau. Paprasčiausiai esu kokybės specialistas ir dėstytojas, nuoširdžiai ir atsakingai dirbantis šį darbą. Tai, matyt, duoda teigiamą rezultatą, kuris atsispindi programos vertinime.
Svarbiausia programos sėkmės prielaida laikau darnią dėstytojų komandą, kurioje pasiekta puiki praktinės ir akademinės patirties pusiausvyra, o tai pastebėjo ir teigiamai įvertino užsienio ekspertai.
Geri ir kokybės vadybos magistrantų atsiliepimai.
Studentai ir dėstytojai daug bendrauja neformaliai, neturime „sienų“ – visi esame bendra komanda, partneriai, kolegos, augame, tobulėjame drauge. Magistrantai ir absolventai labai vertina tokį bendravimą, diskusijas, problemų aptarimą, programos absolventų paskaitas, gerųjų praktikų ir sėkmės istorijų pristatymus dabartiniams studentams.
Kokios tobulintinos programos sritys?
Programos tobulinimas yra niekada nesibaigiantis procesas. Po sėkmingo programos akreditavimo jokiu būdu negalime užmigti ant laurų.
Auditoriai pažymėjo nepakankamą studijų tarptautiškumą. Kol kas negalime įtraukti užsienio studentų į kokybės vadybos programos studijas, nes neužtikriname visų disciplinų dėstymo anglų kalba.
Šiuo metu tiek kokybės vadybos, tiek kitų vadybos krypties programų absolventams suteikiamas vadybos magistro laipsnis. Programos auditoriai rekomenduoja svarstyti klausimą dėl kokybės vadybos magistro laipsnio (kokybės vadybininko kvalifikacijos) suteikimo programos absolventams. Tai ne tik geriau atspindėtų programos turinio ir formuojamų kompetencijų realijas, bet ir padidintų absolventų konkurencingumą tarptautinėje darbo rinkoje.
Aukšti reikalavimai studijų lygiui ir iki pusantrų metų sumažinta studijų trukmė reikalauja, kad studentai itin daug dėmesio ir laiko skirtų savarankiškam darbui. Fakulteto ir universiteto administracijai siūloma spęsti klausimą dėl naujų nuostatų parengimo 1,5 metų studijų trukmės magistrantams, kad jiems, esant būtinumui, magistro darbo parengimo terminas galėtų būti pratęsiamas iki 2–2,5 metų, atsisakant per šį laikotarpį formalaus studento šalinimo iš universiteto.
Kokių dar turite pastabų fakulteto, universiteto mastu?
Esu įsitikinęs, kad universitete aktualu atgaivinti Jaunojo (ir ne tik) dėstytojo mokyklą, nes mūsų doktorantai nėra sistemingai mokomi pedagogikos ir oratorinio meno vingrybių. Jauniems dėstytojams belieka tik dvi dėstymo pradžios alternatyvos – išplaukti ar nuskęsti? Su nostalgija prisimenu prieš keletą dešimtmečių gyvavusią Jaunojo dėstytojo oratorinio meno mokyklą, kurią būsimiems dėstytojams, baigiamųjų kursų studentams ir aspirantams tuo metu buvo įsteigęs mūsų universitetas. Joje dėstė puikiai šį meną įvaldę specialistai – teatrų režisieriai, aktoriai, advokatai ir kiti. Šioje mokykloje mano įgyti viešo kalbėjimo ir pasirengimo jam įgūdžiai išliko iki šių dienų. Tokios universitetinės mokyklos atkūrimo idėja aktuali ir dabar, juolab kad ugdyti šiandieninių dėstytojų oratorinius ir pedagoginius gebėjimus siūlo ir studentai.
Ko palinkėtumėte naujam kokybės vadybos programos vadovui?
Gyvenimas bėga nenumaldomai – netrukus turėsiu perduoti kokybės vadybos programos vairą į jaunesnes ir tvirtesnes rankas. Ir labai norėčiau, kad naujasis programos vadovas nebedirbtų tik visuomeniniais pagrindais, kaip yra dabar. Studijų programos komiteto veiklos veiksmingumas lemia didžiąją studijų kokybės dalį, o komiteto pirmininkas turi turėti ne tik pareigas, bet ir teises (priimti dėstytojus, skatinti geriausius pedagogus). Programos komiteto pirmininko statusas turėtų prilygti katedros vedėjo statusui, kaip yra daugelyje Vakarų šalių ir kai kuriose Lietuvos aukštosiose mokyklose. Reikalingi ir bendri viso universiteto studijų programų komitetų veiklos nuostatai.
Komentarų: 1
2014-01-27 22:37
JūratėRekomenduoju šias studijas dar begalvojantiems ir besirenkantiems ką studijuoti! O studijuojantiems, sėkmės!