Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto (VU MF) farmacijos studentai ir dėstytojai turėjo galimybę pasiklausyti Lisabonos universiteto (Portugalija) Farmacijos fakulteto Socialinės farmacijos departamento docento Afonso Miguelio Neveso Cavaco komunikacijos paskaitų ir dalyvauti imunizacijos aktualijoms skirtoje konferencijoje, kurioje svečias pristatė naują požiūrį į farmacininkų komunikacijos su visuomene svarbą.
Komunikacija farmacijoje – itin reikšminga
Pasak pagrindinės šių renginių organizatorės VU MF dėstytojos, Groningeno universiteto (Nyderlandai) doktorantės Indrės Trečiokienės, bendradarbiavimas su užsienio kolegomis plėtojamas sėkmingai – farmacijos studentai įgyja žinių, patirties ir įgūdžių, kuriais dalijasi tarptautinio lygio specialistai, net nepalikdami savo universiteto.
„Mūsų tikslas yra tobulinti farmacijos studijas, o kokybiška farmacininko komunikacija su pacientu yra vienas svarbiausių prioritetų. Džiaugiamės galėdami pasikviesti pasaulyje žinomus farmacijos pedagogus ir komunikacinių įgūdžių ugdymą integruoti į mokymosi programą bei užtikrinti farmacijos specialistams galimybes mokytis šio meno visą gyvenimą“, – sako I. Trečiokienė.
Mokslininkas A. Cavaco išsilavinimą įgijo Lisabonos universiteto Farmacijos fakultete, daktaro disertaciją apsigynė Londono universiteto koledžo Farmacijos mokykloje (Didžioji Britanija), podoktorantūros studijas tęsė Blumbergo visuomenės sveikatos mokykloje, Johnso Hopkinso universitete (JAV). Visuomenės sveikata ir sveikatos priežiūros komunikacija, farmacijos ir medicinos praktikos taikomąja komunikacija, socialinės farmacijos ir sveikatos paslaugų sritimis besidomintis mokslininkas mato didelę jų svarbą farmacijos ir medicinos srityje.
„Komunikacija yra esminis sveikatos priežiūros paslaugų variklis. Informacijos požiūriu vaistininko ir paciento bendravimas apima labai įvairias formas: nuo elementarių, trumpų, pasitariamojo pobūdžio pokalbių iki išsamios konsultacijos gydymo klausimais. Visos vaistinės daug dėmesio skiria aprūpinimui vaistais ir medicinos priemonėmis, tačiau vaistininkų teikiamų farmacijos paslaugų pobūdis ir turinys labai skiriasi kiekvienoje šalyje“, – kalbėjo A. Cavaco.
Konsultacija vaistinėje reikalauja specifinių žinių
Naują VU MF farmacijos studijų programą svečias iš Portugalijos vertina teigiamai ir tiki, kad papildomos komunikacijos studijos padės išugdyti aukšto lygio, puikiomis bendravimo žiniomis pasižyminčius farmacijos specialistus, kurie taps aktyviais sveikatos sistemos dalyviais. Mokslininkas pabrėžia, kad jo interesų akiratyje jau seniai atsiradusi farmacijos komunikacija yra nepaprastai svarbi.
„Mano disertacijoje komunikacijos veiksnys buvo vienas pagrindinių nepriklausomų kintamųjų aiškinant šiuolaikinio farmacijos mokslo ir praktikos tendencijas. Taigi, jeigu jūs – vaistininkas ir norite, kad jūsų vaistinė tobulėtų, privalote kontroliuoti komunikaciją“, – pabrėžė mokslininkas. Jis įsitikinęs, kad komunikacija su vaistinės klientu yra farmacinės priežiūros paslauga.
Portugalijoje vaistininkai negamina vaistų ir jų mišinių, neturi teisės jų išrašyti. Jų reali pagalba atėjusiam į vaistinę žmogui – padėti nusipirkti reikiamų vaistinių preparatų ar medicinos priemonių ir atsakyti į visus rūpimus sveikatos klausimus pagal kompetenciją. Šiuo atveju reikia specialios komunikacijos, kuri labai skiriasi nuo įprastinio gydytojo ir paciento bendravimo ir turi būti pritaikyta prie specifinių kiekvienos situacijos poreikių.
„Portugalijoje nacionaliniai teisės aktai reglamentuoja, kad kiekvienoje vaistinėje turi būti specialiai įrengtas, izoliuotas kambarys vaistinės klientams, jų asmeninei informacijai sveikatos klausimams aptarti – tai teisė į privatumą. Tokios konsultacijos metu tarpusavio sąveika turėtų būti labai aiški ir struktūruota, taigi farmacininkas turi būti susipažinęs su tokio bendravimo taisyklėmis“, – pasakojo A. Cavaco.
Kokybiška komunikacija – investicija į sveikatos sistemą
Europos aukštosios mokyklos rengia specialistus, turinčius puikių teorinių ir praktinių farmacijos žinių, leidžiančių jiems kompetentingai padėti pacientui išsirinkti labiausiai jam tinkančius vaistus ir patarti, kaip juos vartoti ir puoselėti savo sveikatą. Tačiau dalis žmonių negalvoja, kad farmacininkai – mokslinių žinių turintys specialistai. Pasak A. Cavaco, toks mąstymas yra klaidingas, o kvalifikuoti specialistai gali prisidėti ir prie visos šalies gerovės augimo.
„Reikia paaiškinti žmonėms, kokių veiksmų jie turėtų imtis, kad pagerintų savo sveikatą, apsisaugotų nuo įvairių infekcinių ligų ir gyventų sveiką gyvenimą. Jeigu investuojate į savo vaistinės klientų sveikatą, investuojate ir į geresnę nacionalinę sveikatos sistemą, į geresnę visuomenės sveikatą. Taigi – į laimingesnę šalies ateitį“, – teigia dėstytojas.
VU farmacijos studentai ir akademinis personalas savo komunikacijos įgūdžius tobulins ir toliau, nes kovo mėnesį komunikacijos ekspertas iš Portugalijos planuoja vėl sugrįžti į Lietuvą. Mokslininkas pripažino, kad itin mėgsta keliauti ir pažinti kitų šalių kultūrą bei unikalumą, todėl per kitą vizitą Vilniuje tikisi artimiau susipažinti su įžymiąja VU biblioteka ir pačiu universitetu.
Komentarų nėra. Būk pirmas!