Naujasis Vilniaus universiteto bibliotekos pastatas – Mokslinės komunikacijos ir informacijos centras (MKIC) – atvėrė savo duris lankytojams beveik prieš tris mėnesius. Atėjo laikas apžvelgti pirmuosius jo darbo rezultatus, juo labiau, kad apklausa portale „My University“ parodė, kad naujoji VU biblioteka iš tikrųjų yra populiari tarp lankytojų. Iš 762 apklausos dalyvių 65,5 proc. jau lankėsi MKIC, o 26,1 proc., nors dar nespėjo to padaryti, ketina apsilankyti MKIC. Apie tai, kokie buvo pirmieji trys MKIC darbo mėnesiai, mes kalbėjomės su VUB Komunikacijos ir informacijos skyriaus vedėja Indre Zalieskiene ir VUB Informacijos paslaugų centro vadove Elona Varnauskiene.
MKIC traukia lankytojus
VU MKIC darbuotojai pastebi ypatingą lankytojų susidomėjimą nauju Vilniaus universiteto bibliotekos pastatu. „Nesitikėjome, kad bus tiek skaitytojų – ir ne tik VU bendruomenės narių, bet ir žmonių iš šalies, kurie atrado šią biblioteką. Studentams čia irgi labai patinka“, – pažymėjo I. Zalieskienė. Pasak jos, naujasis bibliotekos pastatas buvo kuriamas, pirmiausia orientuojantis į studentus ir jų poreikius. „Projekto parengimo etape mes nemažai bendravome su Vilniaus universiteto Studentų atstovybe. Klausėme studentų, ko jie norėtų, ko jiems reikėtų, kaip jie įsivaizduoja savo darbo erdvę naujajame bibliotekos pastate?“, – akcentavo ji.
E. Varnauskienės pateiktais preliminariais duomenimis nuo atidarymo dienos iki balandžio pabaigos MKIC jau apsilankė apie 90 tūkst. žmonių. „Suprantama, kad čia yra visi, kas atėjo per šį laikotarpį – ir skaitytojai, ir žmonės, kurie tiesiog atvyko pasidomėti nauju VU bibliotekos pastatu“, – sakė E. Varnauskienė. Naujas bibliotekos pastatas iš esmės griauna stereotipinius įsivaizdavimus apie tai, kas yra biblioteka ir kaip ji turėtų atrodyti. „Pastebime, kad ateina nemažai ne tik studentų, bet ir vyresnių klasių moksleivių. MKIC atmosfera juos užburia, traukia. Šitaip biblioteka prisideda ir prie jaunosios kartos ugdymo“, – pažymėjo ji.
Naujas požiūris į biblioteką
Mirtina tyla bibliotekoje – vakarykštė diena. E. Varnauskienė teigia, kad biblioteka turi būti vieta, kur bendraujama. „Nematau nieko blogo tame, kad atėję į biblioteką žmonės ne vien sėdėtų tyliai ir skaitytų, bet ir bendrautų, diskutuotų ir dirbtų grupėse. Taip gali gimti geriausios idėjos“, – mano ji. Pasak E. Varnauskienės, MKIC orientuojasi į skirtingus lankytojus ir skirtingus jų poreikius, čia yra vietos ir ramiam skaitymui, ir karštai diskusijai.
I. Zalieskinė pažymėjo, kad Mokslo komunikacijos ir informacijos centre yra labai aiškiai suskirstytos erdvės. „Čia net tik izoliuoti individualaus darbo kambariai, bet ir pačiose skaityklose padalintos erdvės, kurios suskirstytos taip, kad lankytojai netrukdytų vieni kitiems. Reikia nepamiršti ir apie grupinio darbo kambarius, kur studentai gali visi kartu dirbti prie kokio nors projekto, aptarinėti jo detales“, – akcentavo pašnekovė.
„Žalia“ biblioteka
Šiandien visame pasaulyje vis populiaresnis tampa energijos ir išteklių tausojimo siekis. Vilniaus universiteto biblioteka šioje sferoje irgi stengiasi neatsilikti. „Tiek istoriniuose Vilniaus universiteto bibliotekos rūmuose, tiek šiame naujame pastate mes bandome paskatinti lankytojus būti „žaliais“, tausoti išteklius“, – sakė I. Zalieskienė.
Apie kai kurios projektus šioje sferoje papasakojo ir E. Varnauskienė. „Planavome, kad MKIC galėtų būti „nekopijuojanti biblioteka“, t. y. biblioteka, kurioje tu negalėtum pasidaryti ne vienos popierinės kopijos, tačiau VUSA pasakė, kad toks drastiškas žingsnis yra pernelyg ankstyvas“, – pažymėjo ji. E. Varnauskienės teigimu, šiandien MKIC be galimybės padaryti popierinę kopiją siūlo ir daug alternatyvų. „Mes turime multifunkcinius aparatus ir kiekvieną kartą studentams primename, kad jie gali nusiskenuoti reikiamą puslapį ir iš karto perkelti dokumentą į atmintinę ar persiųsti į elektroninį paštą“, – sakė E. Varnauskienė.
MKIC administracija planuoja ir įvairius socialinius projektus. „Galvojame, pavyzdžiui, apie aplinkos tvarkymą. Laukiame „Darom“ akcijos – kviesim studentus ir patys eisime tvarkyti erdvę aplink MKIC pastatą“, – sakė I. Zalieskienė.
Dirbti naktimis patogu
Pasak I. Zalieskienės, pasitvirtino ir viena didžiausių naujovių – naktinis bibliotekos darbas. „Mes pastebėjome, kad kai kurie studentai ir mokslininkai netgi laukia vakarinio laiko, kai nuslūgsta dieniniai srautai – apie 21 – 22 valandą – ir tada ateina, pasiruošę dirbti visą naktį“, – sakė ji. Darbas naktimis MKIC vyksta sklandžiai. „Naktį bibliotekoje saugu – čia lieka du apsaugos darbuotojai ir vienas informacijos specialistas, kuris gali atsakyti į klausimus ir pakonsultuoti. Mes siekiame, kad žmonės naktį bibliotekoje jaustųsi patogiai“, – sakė I. Zalieskienė.
Bibliotekos darbuotojų pastebėjimais, naktinis darbas tarp studentų yra išties populiarus. „Naktimis ateiti į MKIC ypač patogus tiems studentams, kurie gyvena Saulėtekyje esančiuose bendrabučiuose. Pastebėjome, kad jie dažnai ateina nedidelėmis grupėmis, mokosi ir palaiko vienas kitą“, – pažymėjo I. Zalieskienė. Tai, kad biblioteka dirba naktį, studentams patinka ir dėl to, kad yra galimybė suderinti studijas ir darbą. „Studentams dabar nereikia galvoti apie tai, kaip po darbo dar spėti užbėgti į biblioteką – jie gali padaryti tai bet kurio metu“, – akcentavo I. Zalieskienė.
Kuriama nauja svetainė
Šiuo metu kuriama ir nauja Vilniaus universiteto bibliotekos internetinės svetainės versija. „Nauja tinklalapio versija reikalinga tam, kad mūsų lankytojai galėtų lengviau orientuotis. Reikia suprasti, kad ir MKIC, ir Vilniaus universiteto biblioteka, esanti VU centriniuose rūmuose yra viena ir ta pati biblioteka, tačiau dabar mes turime du atskirus pastatus. Nauja svetainės versija padės vartotojams lengviau rasti informaciją apie viename ar kitame bibliotekos pastate teikiamas paslaugas“, – pažymėjo I. Zalieskienė.
E. Varnauskienė yra įsitikinusi, kad naujas tinklalapis ir jo navigacija patiks vartotojams. „Mūsų pagrindinis reikalavimas naujos svetainės versijos kūrėjams – kad svetainė būtų maksimaliai draugiška jos lankytojams“, – sakė ji. Pasak E. Varnauskienės, naujoje svetainės versijoje numatyti virtualūs turai ir žemėlapiai, kurie padės vartotojui pamatyti, kur šiuo metu yra vienas ar kitas leidinys. Be to, virtualūs žemėlapiai turėtų padėti lankytojams geriau susipažinti su biblioteka ir jos struktūra.
Komentarų nėra. Būk pirmas!