Vilniaus universiteto (VU) Teisės fakultetas tapo dirbtinio intelekto (DI) priemonių naudojimo švietime pradininkas. Fakulteto dėstytojai dr. Paulius Jurčys ir dokt. Goda Strikaitė-Latušinskaja pasitelkė DI įrankių galimybes ir sukūrė savo pačių DI žinių avatarus, kuriuos integravo į mokymosi procesą.
VU inovacijos taikant DI mokymosi procese
DI žinių avataras – tai dėstytojo skaitmeninis dvynys. Žinių avataro duomenų bazę sudaro dėstytojo mokslinės publikacijos, mokymo medžiaga ir papildoma informacija apie dėstytoją ir dėstytojo patirtį. VU Teisės fakulteto dėstytojai dr. P. Jurčys ir dokt. G. Strikaitė-Latušinskaja savo DI žinių dvynius „Paul AI“ ir „Goda AI“ nusprendė naudoti kaip savo pagalbininkus dėstant duomenų apsaugos teisės kursą.
„Paul AI“ ir „Goda AI“ suteikia naują galimybę bendrauti su dėstytojais užduodant klausimus ir diskutuojant apie sukauptas žinias. Dr. P. Jurčio žinių bagažą sudaro informacija apie intelektinės nuosavybės teises, autorių teisę, duomenų apsaugą ir inovacijas, o dokt. G. Strikaitės-Latušinskajos – apie teisėsaugos institucijas, teismo procesus, duomenų ir DI technologijų pritaikymą viešajame sektoriuje.
Tokia nauja bendravimo su dėstytojais forma – per dėstytojų DI žinių avatarus – tai puiki galimybė studentams papildomai susipažinti su dėstomo dalyko medžiaga XXI a., kai studentų dėmesio koncentracija mobiliųjų programėlių pasaulyje yra labai trumpa. Be „Paul AI“ ir „Goda AI“, studentai buvo raginami naudoti visas kitas generatyvinio DI priemones, įskaitant „ChatGPT“, „Pi“, „Claude“, „Perplexity AI“, „you.com“ ir t. t.
Kurso struktūra
DI priemonių įtraukimas į mokymosi programą lėmė būtinybę iš naujo apgalvoti esminius dėstymo principus: kaip skaityti paskaitas DI priemonių apsuptyje? Kokių žinių ir įgūdžių reikia išmokyti studentus, siekiant parengti juos sėkmingai (teisininko) karjerai? Atsižvelgiant į tai, kad studentai atsakymą gali akimirksniu gauti naudodami DI priemones, kokią informaciją būtina pateikti per paskaitas? Kaip pasitelkti minėtas DI priemones, preziumuojant, kad studentai nebeskaito privalomos ir papildomos literatūros?
Paskaitų metu buvo siekiama suderinti teorines žinias su praktiniu žinių bei DI priemonių panaudojimu. Ruošiantis paskaitoms studentai ne tik buvo skatinami perskaityti privalomą literatūrą, bet ir atlikti tam tikras praktines užduotis pasitelkiant „Paul AI“, „Goda AI“ ir kitas DI priemones.
Per kitas paskaitas studentams buvo duota užduotis susiskirstyti į grupes, pasirinkti norimas temas apie duomenų panaudojimą, išsiaiškinti konkrečią problemą, parengti pranešimus ir pristatyti jų pasirinktos problemos sprendimus. Studentai buvo raginami naudoti bet kokias savo nuožiūra pasirinktas DI priemones.
Šie studentų savarankiški darbai grupėse su DI priemonėmis buvo puiki patirtis: studentai turėjo galimybę ne tik tyrinėti jiems įdomiausius klausimus, bet kartu ir pristatyti konkrečius visuomenei svarbių problemų sprendimus. Studentai sukūrė potencialių verslo modelių ir net programėlių, pateikė įstatymų leidybos pasiūlymų.
Toks dėstymo formato pakeitimas suteikė didesnę laisvę studentams, atvėrė galimybę parodyti savo kūrybiškumą, įgyti žinių ne tik apie teisės principų taikymą praktikoje, bet ir apie DI priemonių panaudojimą būsimame teisininko darbe.
Išmoktos pamokos
Šiame VU Teisės fakulteto dėstytojų projekte laukė dar vienas iššūkis: kaip turėtų būti vertinamos studentų žinios? Kaip turėtų atrodyti egzaminas, kai studentams ne tik leidžiama, bet jie netgi skatinami egzamino metu naudoti DI priemones?
Dr. P. Jurčys ir dokt. G. Strikaitė-Latušinskaja šiam tikslui konsultavosi su edukacijos metodų inovatoriais iš viso pasaulio – JAV, Japonijos, Danijos, Nyderlandų ir t. t. Kuriant egzamino užduotis buvo siekiama įvertinti per paskaitas įgytas žinias apie pagrindinius duomenų apsaugos teisės principus ir jų pritaikymą praktikoje.
Galimybė studentams naudotis asmeniniais dėstytojų DI žinių avatarais „Paul AI“ ir „Goda AI“ parodė, kad DI gali būti prasminga priemonė švietimo patirčiai gerinti, suteikianti studentams personalizuotą 24/7 pagalbą ir užtikrinanti gilų grįžtamąjį ryšį. Asmeniniai DI žinių avatarai leidžia dėstytojams sukurti dinamiškesnę ir interaktyvesnę mokymosi aplinką, labiau atitinkančią šiandieninių technologinių galimybių pasaulyje gyvenančių studentų lūkesčius.
Be to, dėstomo kurso metu išryškėjo teorinių žinių ir praktinio taikymo pusiausvyros svarba. Studentai ne tik buvo skatinami spręsti praktines problemas naudojant DI priemones, bet ir kviečiami suprasti jų pačių kritinio mąstymo svarbą atsakant į klausimus, net ir tuomet, kai pasitelkiamos DI priemonės, ir išmokti tam tikrų skaitmeninio raštingumo įgūdžių, kurie bus būtini sparčiai kintančiai teisininko profesijai.
VU dėstytojų patirtis taip pat atskleidė būtinybę eksperimentuoti ir ieškoti teigiamų DI priemonių taikymo būdų. DI žinių avatarų naudojimas išryškino poreikį tęsti dialogą dėl DI diegimo švietime. Nors DI priemonės turi didžiulį potencialą, jų naudojimas kelia svarbių klausimų apie akademinį sąžiningumą, duomenų privatumą ir žmogaus priežiūros naudojant konkrečias DI priemones vaidmenį. Sparčiai besivystant DI technologijoms, labai svarbu užtikrinti atsakingą ir etišką DI technologijų panaudojimą.
Komentarų nėra. Būk pirmas!