COVID-19 pandemija ne tik supurtė mūsų kasdienį gyvenimą, bet ir padarė ilgalaikį poveikį vartotojų apsipirkimo įpročiams, atskleidžia Vilniaus universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto (VU EVAF) mokslininkų tyrimai. Sveikatos rizikos, skaitmeninių įgūdžių lavinimas ir technologijų įsisavinimas pandemijos metu tapo lemiamais veiksniais, formavusiais naujus pirkimo įpročius, kurie išlieka svarbūs net ir praėjus keleriems metams po pandemijos. Tyrėjų teigimu, šie pokyčiai ne tik leido vartotojams pereiti prie elektroninio apsipirkimo, bet ir paskatino skaitmeninę visuomenės pažangą Lietuvoje.
Elektroninė prekyba pastaraisiais metais tapo viena svarbiausių ir sparčiausiai augančių pasaulio ekonomikos sričių. COVID-19 pandemijos metu šis augimas pasiekė naujas aukštumas – pavyzdžiui, JAV 2020 m. elektroninės prekybos pardavimai išaugo net 43 proc. lyginant su 2019 m.
„COVID-19 metu prasidėjo tikras skaitmeninių technologijų aukso amžius Lietuvoje – tam tikra visuomenės skaitmenizacijos revoliucija“, – teigia Lietuvos mokslų tarybos finansuoto projekto vadovė, VU EVAF docentė Karina Adomavičiūtė-Sakalauskė. Pasak jos, pandemijos laikotarpiu sveikatos veiksniai, tokie kaip judėjimo ribojimai ir suvokiama užsikrėtimo rizika, paskatino didelę dalį vartotojų įvaldyti technologijas, o jau turėjusius įgūdžių – juos dar labiau pagilinti. Tai pirmiausia atspindėjo smarkiai išaugęs bendravimui skirtų programėlių naudojimas ir vartotojų pasirinkimas pirkti prekes internetu.
Rezultatai rodo, kad skaitmeninės kompetencijos ir padidėjęs pasitikėjimas savo gebėjimais naudotis internetu tapo svarbiausiais vartotojų elgsenos pokyčius lemiančiais veiksniais. Šis gebėjimas pandemijos metu ne tik palengvino apsipirkimą internete, bet ir padėjo įtvirtinti internetinę prekybą kaip patogų, naudingą ir net malonų pasirinkimą (padedantį išvengti tuometinės grėsmės užsikrėsti virusu). Pasak mokslininkės, pandemijos įtaką vartotojų elgsenai jaučiame iki šiol. „Sveikatos sąmoningumas išlieka svarbus veiksnys, ypač vyresnio amžiaus žmonėms ar tiems, kurių sveikata yra labiau pažeidžiama. Be to, išmokti skaitmeniniai įgūdžiai ir toliau stiprina vartotojų polinkį pirkti internetu“, – pažymi tyrėja.
Po pandemijos įsigalėjusi skaitmenizacija vis stiprėjo. 2023 m. elektroninės prekybos pardavimai pasauliniu mastu siekė 5,8 trilijonų JAV dolerių ir prognozuojama, kad iki 2027 m. ši rinka viršys net 8 trilijonus dolerių.
Tyrimų rezultatai pateikia reikšmingų įžvalgų ne tik verslui, bet ir viešajam sektoriui. „Turime būti pasiruošę, kad bet kokie didesni visuomenės iššūkiai ateityje gali lemti dar spartesnius technologinius ir socialinius pokyčius. Tai reiškia, kad, visuomenei darantis vis labiau skaitmenizuotai, aktyviais technologijų naudotojais tampant vis didesnei populiacijos daliai, privalome investuoti į technologinius sprendimus ir užtikrinti sklandų ir lengvai suprantamą naudojimąsi technologijomis. Tai, savaime suprantama, galioja ne tik verslo atstovams, bet ir viešųjų paslaugų teikėjams“, – teigia projekto vadovė doc. K. Adomavičiūtė-Sakalauskė.
Šio tyrimo rezultatai ne tik parodo, kaip pandemija pakeitė vartotojų elgseną, bet ir atskleidžia, kokią svarbą įgijo skaitmeninės technologijos mūsų kasdieniame gyvenime. Tai aiški nuoroda ateičiai: technologinė pažanga privalo neatsilikti nuo visuomenės poreikių.
Komentarų nėra. Būk pirmas!