Jau dvi dienas VU Didžiajame kieme skamba W. A. Mozarto operos „Don Žuanas“ („Don Giovanni“) repeticijų akordai. Rytoj 19 val. čia vyks premjera. Antrą repeticijų dieną, skambant šios operos finalui, kalbiname režisierę Jūratę Vansk.
„Jūs tik pasižiūrėkite! Galima sakyti, čia baroko klasika, galima aptikti sąsajų ir dialogą su W. A. Mozarto laikais. Operos librete rašoma apie aikštę, bažnyčią. Kai atėjome čia, tapo akivaizdu, kad viskas kaip iš libreto“, – VU Didžiojo kiemo pasirinkimo kaip sceninio fono motyvus atskleidžia J. Vansk.
Pasak jos, opera „Don Žuanas“ yra viena sunkiausių, bet muzikaliai įdomiausių. Ji bus atliekama originalo – italų – kalba. Režisierė turi užmojų Lietuvoje pastatyti visas žymiojo Vienos klasiko operas, kurių yra 21. „Tam publiką dar reikėtų paruošti. Norime, kad klausytojai spėtų pasidomėti libretu, nes ketiname visas operas statyti originalo kalba“, – apie ateities planus kalba ilgą laiką Bazelyje (Šveicarija) dirbusi režisierė. Tai pirmas jos, sugrįžusios į Lietuvą po 15 metų, darbas gimtinėje.
Ši opera yra apie žmonių santykius, apie amžinas, aktualias temas: meilę, atleidimą, kančias, mirtį. Kad ir kiek žmogus džiaugtųsi gyvenimu, vis tiek kada nors ateina ta lemtingoji diena. Nors pats kompozitorius šią operą pavadino „linksma drama“, tačiau tai nereiškia, kad W. A. Mozarto muzika nesudėtinga ir lengvai atliekama.
W. A. Mozartui „Don Žuane“ svarbiausia yra asmenybės problema. Jo Don Žuanas – beprotiškos narsos, kunkuliuojančios energijos, nenugalimo optimizmo ir meilės gyvenimui įsikūnijimas. Gyvenimo meilėje slypi pagrindinė šio personažo žavesio paslaptis. Tačiau jo egoizmas, panieka garbės ir moralės įstatymams tampa nelaimių šaltiniu visiems, kuriuos sutinka savo kelyje. Kompozitorius pabrėžia personažo dvilypumą ir prieštaringumą. Tai ne šiaip sau „nubaustas ištvirkėlis“, o stipri asmenybė, gyvenanti pagal savo paties taisykles.
„Pasiruošimas šiai operai nuo idėjos gimimo iki šios dienos užtruko beveik dvejus metus. Pastatyti pačią operą prireikė trijų savaičių. Repeticijoms skirtos trys dienos po atviru dangum. Sudėtinga taip repetuoti, tad jaudinamės, kad spėtume viską suderinti. Čia Lietuva, kur kartais lyja lietutis. Laikas mus stipriai spaudžia, norėtųsi ilgiau parepetuoti, bet tam nėra didelių galimybių“, – šiek tiek apgailestauja J. Vansk.
Solistų paieška užtruko daugiau nei pusę metų. Režisierė tvirtina, kad ieškojo netikėtų sprendimų. Nors Zerliną dažniausiai dainuoja sopranas, bet operoje debiutuos jauna dainininkė mecosopranas Laura Zigmantaitė. Baritonas Jonas Sakalauskas atliks pagrindinį – Don Žuano – vaidmenį: „Pas mus yra nemažai gerų baritonų. Nusprendėme, kad debiutuojančiam, jaunam, dar nematytam veidui irgi suteiksime galimybę.“ Donos Elvyros vaidmuo skirtas karjerą padariusiai dainininkei sopranui Vidai Miknevičiūtei, kuri šiuo metu dirba Vokietijoje. Tai nebus pirmasis jos, kaip Donos Elvyros, vaidmuo. „Turime ir gerų solistų iš Operos ir baleto teatro, kurie jau yra dainavę, tiktai kitų personažų partijas. Taigi išėjo tokia ganėtinai netikėta sudėtis. Bet tuo ir norėjosi truputėlį nustebinti, parodyti, kad galima ir parizikuoti. W. A. Mozarto muziką iš tikrųjų gali dainuoti dauguma jaunimo, nors ji ir yra sudėtinga“, – paaiškina J. Vansk.
Ji priduria per premjerą nieko nesitikinti. Režisierė nori, kad dainininkai išlaikytų energiją ir balsą, kad jų emocijos sutaptų su muzika, kad jie dainavimu ir vaidinimu paliestų publikos širdis.
Komentarų nėra. Būk pirmas!