Moksleivių karjeros, profesijos pasirinkimas yra vienas svarbiausių sprendimų individo gyvenime. Tačiau sėkmingai pasirinkti karjerą darosi vis sudėtingiau, nes laikas ir resursai yra riboti, o ir darbo rinka šiandien yra itin nepastovi, kelianti iššūkį nuolatiniais nenumatytais pokyčiais profesijų pasaulyje. Todėl šiuo tikslu Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakulteto Psichologijos instituto mokslininkai kartu su partneriais iš kitų šalių (Kipro, Airijos ir Italijos) inicijavo šiuos iššūkius atliepiantį projektą „SUCCESS“.
Mokslo pagalba mokyklų konsultantams
Šiandien dažnai pabrėžiama, kad asmenybė turi gebėti reaguoti į įvairialypius karjeros tikslus, mokėti juos įvertinti ir priimti sprendimus, tačiau jauniems žmonėms susitvarkyti su neapibrėžtumo situacija renkantis profesiją ir priimti racionalius sprendimus kartais itin sunku. Karjeros konsultantai ir kiti specialistai, teikiantys karjeros orientavimo paslaugas, padeda nukreipti moksleivių pastangas į karjeros paiešką, atskleisti savasties ir profesinio pasaulio galimybes ne tik realizuojant tradicinį individo ir profesijos atitikimo principą, bet ir ugdant įgūdžius bei kompetencijas, kurie įgalintų valdyti naujas gyvenimo bei darbo realijas ir išplėstų įsidarbinamumo galimybes.
Projekto koordinatorė psichologė Birutė Pociūtė teigia: „Pasak mokslininkų, įsidarbinamumas parodo tai, kaip asmenys išnaudoja galimybes, apmąsto ir artikuliuoja savo įgūdžius ir patirtis. Todėl yra svarbu ugdyti besimokančiųjų įsidarbinamumo savybes, mokėjimą save reklamuoti, karjeros valdymo įgūdžius, norą mokytis ir gebėjimą refleksuoti savo mokymosi procesą bei rezultatus.“
Todėl ir buvo sukurtas „SUCCESS“ projektas – mokymo paketas, jungiantis įsidarbinamumo ir pozityviosios psichologijos postuluojamų įgūdžių ugdymą, stiprinantis mokinių gerovę, atsparumą, optimizmą ir praktines strategijas įsidarbinant. Šiuo paketu, lengvai prieinamu internete, galės naudotis mokyklos konsultantai ar kiti šioje srityje dirbantys specialistai ir taip stiprinti savo kompetencijas.
Svarbiausi įsidarbinimo įgūdžiai
Siekdami išsiaiškinti mokyklos konsultantų poreikius konsultuojant moksleivius karjeros ir kitais edukaciniais klausimais, mokslininkai atliko specialų tyrimą. Atliktų tyrimų, diskusijų grupių rezultatų ir literatūros analizės pagrindu kiekvienoje projekto partnerių šalyje buvo apibrėžti 10 svarbiausių įsidarbinamumo įgūdžių, kurie, mokykloje dirbančių konsultantų nuomone, yra svarbiausi renkantis profesiją ir kurių reikėtų mokyti moksleivius.
Pasak B. Pociūtės, svarbiausi įsidarbinamumo įgūdžiai yra šie: savimonė (angl. Self-Awareness), savireguliacija (angl. Self-Regulation), savęs pristatymas (angl. Self-Presentation), kūrybiškumas (angl. Creativity), kritinis mąstymas (angl. Critical Thinking), sprendimų priėmimas / problemų sprendimas (angl. Decision Making / Problem Solving), derybiniai įgūdžiai (angl. Negotiation Skills), darbas grupėje (angl. Teamwork), komunikacija (angl. Communication) ir įsitraukimas (angl. Engagement / Flow).
„Visų šių išvardytų įsidarbinamumo įgūdžių galima mokyti per įvairiausias veiklas, remiantis ir pozityviąja psichologija“, – sako psichologė ir pabrėžia, kad būtent keturiomis pozityviosios psichologijos sritimis remiantis ir buvo parengta mokymo medžiaga konsultantams. Šios sritys apima pozityvumą (angl. Positivity), charakterio stiprybes (angl. Character Strengths), atsparumą (angl. Resilience) ir prasmę / gyvenimo prasmę (angl. Meaning / Meaning of life).
Kaip naudotis mokymų paketu?
„Kiekvienas modulis pradedamas pristatant konsultantui visą reikalingą teorinę medžiagą, o modulio pabaigoje pateikiamas nuorodų sąrašas tiems, kurie nori giliau patyrinėti tam tikrus temos aspektus ir sampratas. Mokymų konsultantai skatinami keisti, pritaikyti ir naudoti visą pateiktą medžiagą atsižvelgiant į ypatingą savo tikslą ar esamus ribotumus: laiko ir medžiagos išteklius, kultūrinius ir švietimo sistemos bei mokymo programų kiekvienoje šalyje skirtumus, specifinius kiekvienos mokymų grupės bruožus, norimus pasiekti mokymų rezultatus, paties mokymų vedėjo savybes“, – mokymo paketo naudojimą aiškina B. Pociūtė.
„SUCCESS“ komanda tikisi, kad, tinkamai ir nuosekliai vykdydami projekto mokymo medžiagos pakete pateiktas veiklas, mokyklų konsultantai išplės jaunų žmonių patirtį, padės jiems įgyti naujų įgūdžių, kurie buvo specialiai sukurti tam, kad sustiprintų jų tinkamumą būsimai karjerai ar akademinėms perspektyvoms ir pagerintų jų asmeninį ir profesinį gyvenimą.
Projektą „SUCCESS“ (Pozityvių charakteristikų ir įsidarbinamumo įgūdžių lavinimo (ugdymo) bei panaudojimo strategijos mokykloje; angl. Strategies to Utilise and Cultivate Positive Characteristics & Employability Skills in Schools (SUCCESS) 2017-1-LT01-KA201-035247 „www.eusuccess.eu“) vykdė partnerių konsorciumas: GrantXpert Consulting Limited (Kipras), Neophytos Ch. Charalambous (Institute of development) (Kipras), Hellenic Association of Positive Psychology (Graikija), Profexcel.Net (ICEP Europe) (Airija), CESIE – European Centre for Studies and Initiatives (Italija) ir Vilniaus universitetas (projekto koordinatorius).
Komentarų nėra. Būk pirmas!