• Vilniaus universitetas
  • Apie
  • Privatumo taisyklės
  • Pranešk naujieną

VU naujienos

Iš čia kylama į žvaigždes
Meniu
  • Pradinis
  • Srautas
  • Mokslas
  • Studijos
  • Įvertinimai
  • Komentarai
  • Pokalbiai
  • Laisvalaikis

Radikalūs pedagogų protestai veikia ne valdžią, bet visuomenę

Prof. Rimantas Želvys | 2015-12-03 13:40 | Komentarų: 1
Komentarai
  • Prof. Rimantas Želvys. Asmeninio archyvo nuotrauka

Gruodžio 8 d. planuojamas įspėjamasis mokytojų streikas. Ar tokios priemonės veiksmingos – parodys laikas, tačiau tokias ir panašias mokytojų kovos priemones galima vertinti įvairiai. Savo nuomonę pateikia Vilniaus universiteto Švietimo politikos centro vadovas prof. Rimantas Želvys.

Praėjusią savaitę Švietimo ir mokslo ministerijoje buvo aptarinėjama Valstybinė švietimo 2013–2022 metų strategija. Tarp daugelio kitų šios strategijos uždavinių yra pateikiami  ir tokie: „motyvuoti gabius jaunus žmones rinktis karjerą formaliojo ir neformaliojo švietimo įstaigose […] stiprinti visuomenės pasitikėjimą švietimo sistema, mokytojais ir dėstytojais bei jų pasitikėjimą savimi“. Šią savaitę toje pačioje ministerijoje vyko derybos su profesinių sąjungų atstovais dėl būsimo mokytojų streiko, kurios, panašu, baigėsi be kokių nors apčiuopiamų rezultatų. Jeigu streikas įvyks ir mokytojai susirinks protestuoti prie Vyriausybės ar ministerijos, tai bus dar vienas žingsnis tolyn nuo minėtų strategijoje užsibrėžtų uždavinių.

Tęsdami per daug metų susiklosčiusią tradiciją, mokytojai greičiausiai ir vėl ateis su mokytojo profesiją menkinančiais plakatais, tokiais kaip „Profesija – mokytojas, socialinė padėtis – ubagas“, „Rytojaus mokytojas? Pusiau žilas, pusiau kurčias, pusiau aklas, be dantų?“ ir kt. Kitų profesijų atstovai ir vėl stebėsis, kaip gali taip nemėgti šios profesijos žmonės, kurie kadaise patys, niekieno neverčiami ją pasirinko. Plakatus laikantiesiems turbūt ir toliau atrodys, kad jie labai šmaikštūs ir kad tokie drastiški lozungai tikrai padarys poveikį valdžiai. Deja, nepadarys, kadangi valdžia paprastai negerbia tų, kurie patys savęs negerbia. Žiniasklaida interneto žinių portaluose skelbs nuotraukas su pačiais radikaliausiais plakatais, o visuomenė darys savo išvadas. Moksleiviai šaipysis, matydami nuotraukose savo mokytojus, apsivilkusius šiukšlių maišais ir apsikabinėjusius kartoniniais šuns kaulais. Jauni žmonės, galintys potencialiai papildyti būsimųjų mokytojų gretas, pagalvos, kad vargu ar tokios profesinės karjeros perspektyvos jiems galėtų būti patrauklios. Visuomenės atstovai gūžčios pečiais ir stebėsis, kokio gi autoriteto ir prestižo, dėl kurio stokos nuolat skundžiasi, gali tikėtis tokie „ubagai“. Ir kaip tokia agresyvia ir totaliu negatyvizmu alsuojančia profesine grupe galima pasitikėti? Ryšių su visuomene ir įvaizdžio formavimo specialistai greičiausiai visą šį karnavalą apibendrins vienu vieninteliu žodžiu – katastrofa.

Ar galimos čia kokios nors alternatyvos? Galimos, jei protestuojantys mokytojai patys susiprastų arba juos paprotintų protesto akcijas organizuojančių profesinių sąjungų atstovai. Pirma, negatyvias formuluotes reikėtų keisti į pozityvias. Kas trukdo parašyti, kad mokytojas – garbingos profesijos atstovas, todėl nusipelnė gyventi geriau? Pozityvus požiūris į savo profesiją susilauktų ir didesnės visuomenės pagarbos, ir galbūt dėmesingesnio valdančiųjų požiūrio į keliamas problemas. Juk su rėksminga agresyviai nusiteikusia minia sunku plėtoti dialogą. Žinoma, negatyvizmas mūsų visuomenėje šiandien yra giliai įsišaknijęs ir karingumu pasižymintiems pedagogų atstovams gali būti pernelyg sunku jo atsisakyti. Tuomet lieka antroji alternatyva – nukreipti susikaupusį negatyvizmą ne į save, bet į tuos, kuriuos pedagogai laiko savo nelaimių kaltininkais. Būtent taip, rengiant plakatus protesto mitingams ir kuriant jiems tinkančius lozungus, ir galima būtų pademonstruoti visą pedagogams būdingą kūrybiškumą.

Žymus kanadiečių edukologas Michaelas Fullanas yra rašęs, kad mokytojai visuomenės akyse dažniausiai yra linkę prisiimti dvejopą – kankinio arba klouno – vaidmenį. Abu vaidmenys įvaizdžio formavimo požiūriu yra itin neparankūs, ypač tose visuomenėse, kur vertinama sėkmė ir mažai užuojautos sulaukia pralaimėtojai. Taigi mes šia prasme pasaulyje nesame unikalūs. Tačiau tuomet, kai ministerija imsis minėtų strategijos uždavinių įgyvendinimo, dėmesio centre neišvengiamai turės atsidurti teigiamo pedagogų įvaizdžio formavimo darbai, o pedagogai, jeigu ir nedegs noru prie šių darbų prisidėti, turės bent jau stengtis visų šių pastangų nepaleisti vėjais.

 

Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakultete veiklą neseniai pradėjo pedagogų rengimo studijas, kvalifikacijos tobulinimą ir mokslinius tyrimus koordinuosiantis Pedagogikos centras. 

Dalinkis:
  • tweet

Žymės: Filosofijos fakultetasLR Švietimo ir mokslo ministerijamokytojaipedagogaiprotestaiRimantas ŽelvysVU Pedagogikos centras

Naujausi straipsniai

  • Tyrimas rodo, kad dirbtinis intelektas skubiosios medicinos specialistų nepakeistų

    2025-12-05 - Komentarų: 0
  • VU Filosofijos fakulteto tyrėja dr. I. Adomaitytė-Subačienė: „Socialinių paslaugų šeimoms stygius gali brangiai kainuoti“

    2025-12-05 - Komentarų: 0
  • Lietuvių ir prancūzų koncerte Sorbonoje – pagarbos ženklai M. K. Čiurlioniui

    2025-12-05 - Komentarų: 0

Susiję straipsniai

  • VU Filosofijos fakulteto mokslininkės: mokytojų prestižas ar tiesiog normalios darbos sąlygos?

    2025-11-10 - Komentarų: 0
  • Tarptautinės mokytojų dienos proga – pedagogams skirtas VU doktorantės seminaras apie jų teises

    2025-10-03 - Komentarų: 0
  • Žymaus Lietuvos filosofo E. Nekrašo atminimui – konferencija „Pozityvus protas“

    2025-09-26 - Komentarų: 0

Komentarų: 1

  1. 2015-12-04 14:57

    LAMPSS Atsakyti

    Lietuvos aukštųjų mokyklų profesinių sąjungų susivienijimas (LAMPSS), vienijantis 15 aukštųjų mokyklų, derasi su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) dėl geresnių darbo sąlygų (tarp jų – ir darbo užmokesčio) dėstytojams. Derybose dalyvauja ir mokytojų profesinės sąjungos, kurios yra vienos gausiausių šakoje. Šiuo metu mokytojų profesinės sąjungos sustabdė derybas ir paskelbė 2015 m. gruodžio 8 d. visuotinį įspėjamąjį streiką. LAMPSS mokytojų reikalavimams pritaria. Švietimo ir mokslo ministerija, reaguodama į mokytojų profesinių sąjungų grasinimą įspėjamuoju streiku, kaip visada laikosi principo „skaldyk ir valdyk“: ŠMM siekia perkelti aukštosioms mokykloms 2016 m. biudžete skirtą finansavimą mokytojams (ŠMM raštas Finansų ministerijai 2015-11-27 Nr. SR-5532 „Dėl asignavimų perkėlimo…“). LAMPSS griežtai prieštarauja tokiam vienos švietimo šakos darbuotojų supriešinimui ir reikalauja atšaukti šiuos sprendimus.

    Lietuvos aukštųjų mokyklų profesinių sąjungų susivienijimo taryba

Komentuoti Atšaukti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus rodomas. Užpildykite žvaigždute (*) pažymėtus laukus.


*
*

CAPTCHA
Atkurti vaizdą

*

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Tinklalaidės

  • Žurnalas Spectrum

    • Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

      Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

    VU ekspertai padeda suprasti

    • Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

      Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

    Knygų lentyna

    • Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

      Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

    • Apie
    • Privatumo taisyklės
    Visos teisės saugomos. © 2025 Vilniaus universitetas. Kopijuoti, dauginti bei platinti galima tik gavus sutikimą.
    Tel. (0 5) 268 7098, el. p. naujienos@cr.vu.lt