Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos direktorė prof. Renata Bilbokaitė kartu su būriu autorių parašė metodinių priemonių rinkinį, kurį dovanoja Lietuvos pedagogams. Iš viso išleistos 37 knygos mokytojams (studentams, tėvams) ir mokiniams bei vaikams, kurių idėja – skleisti žinią apie tvarumą ir pasaulio pažinimą per darną. Svarbiausia žinia – visi metodinių priemonių komplektai yra nemokami.
Unikalios ir inovatyvios metodinės priemonės
Metodinės priemonės yra skirtos visiems švietimo dalyviams, kurie nori akcentuoti tvarumą ir supranta jo svarbą ugdant jaunąją kartą. Tai dovana tiems, kurie švietimą supranta kaip asmenybės brandos kelią, asmens nuolatinio vidinio augimo procesą, atsakomybę už savikūrą ir pagalbą kitiems. Tvarumo tema šiuolaikinio pasaulio kontekste tampa vis svarbesnė ir aktualesnė. Ne išimtis ir Lietuva, todėl nuspręsta padėti pedagogams įtraukti šią svarbią temą į mokymosi programą.
„Lietuvoje žodis „sustainability“ dar dažnai verčiamas žodžiu „darnumas“, tačiau tai yra kur kas platesnė sąvoka. Tvarumas (sustainability) turi kur kas gilesnę prasmę ir poveikį įvairiems kontekstams. Mūsų knygose tvarumas atskleidžiamas taikant 17 tvaraus (darnaus) vystymosi tikslų, kuriuos nustatė ir Jungtinės Tautos, pavyzdžiui, nuo siekio, kad nebūtų skurdo, ligų, bado, įvairių nelygybių iki kokybiško švietimo ir ekologinių sprendimų įvairiose srityse – siekiant apsaugoti planetą nuo biologinės įvairovės nykimo, ekstremalių reiškinių ir daugybės neigiamų padarinių, vis labiau ryškėjančių antropoceno epochoje“, – teigia prof. R. Bilbokaitė.
Tvarumui nagrinėti skirtų metodinių priemonių iki šiol trūko, todėl 37 naujos knygos apims svarbias temas ir padės jas integruoti pagal programas į dalykų turinį ar įvairias neformalias veiklas. Tvarumas šiose naujose nemokamose metodinėse priemonėse bus siejamas ne tik su ekologinėmis problemomis, bet apims kur kas platesnę reikšmę, problemas ir jų sprendimo būdus.
Prof. Renata Bilbokaitė
Pagalba pedagogams kurti ugdymą, pagrįstą aktualijomis
37 knygos tvarumo tema yra sudarytos iš 15 komplektų mokytojui ir mokiniui / mokytojui ir vaikui, 3 pavienių ir vieno komplekto mokytojui bei trijų skirtingų amžiaus grupių vaikams / mokiniams. Knygos gali būti naudingos savo turiniu būtent mokytojui ar kitiems suaugusiesiems, kurie nori padėti vaikams susipažinti su tvarumo sąvoka. Knygose pateikiama pakankamai medžiagos apie pačią temą, jos paaiškinimą, susiejimą su gyvenimu, jo prasme ir kitais niuansais. Vaiko knyga skirta 3–6 metų vaikams, o mokinio knyga atlieps 7–14 metų mokinių poreikius. Jos skirtos praktikuotis su besimokančiaisiais, papildo užduotimis mokytojo knygoje aprašytas temas.
„Knygas rašėme labai susitelkę, susikaupę ir ieškodami paprastumo sudėtinguose reiškiniuose, kad tvarumas netaptų nepasiekiamu, iliuzijomis ir politikos reglamentais apipintu mitu, o kiekvieno vaiko ir mokinio būtų kuriamas mūsų realybėje, integruojant dalykines žinias ir sujungiant intelekto bei jausmų polius socialiai ir ekologiškai atsakingiems sprendimams. Mes norime, kad tvarumas būtų nuolat svarstomas, kritiškai reflektuojamas ir patiriamai konstruojamas“, – pasakoja viena iš metodinių priemonių autorių prof. R. Bilbokaitė.
Autoriai rašydami metodines priemones laikėsi sutartos pozicijos – visos temos ir jų mokymo(si) būdai yra rekomendacinio pobūdžio, todėl informaciją galima laisvai transformuoti pagal situaciją, poreikius, aplinkybes ir galimybes. Autoriai neabejoja, kad mokytojai, studentai ir vaikų tėvai yra kūrybiški ir visą dovanojamą medžiagą pritaikys taip, kad būtų įdomu patiems vaikams ir mokiniams.
Visas nemokamas metodines knygas galite rasti Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos internetiniame tinklalapyje arba Vilniaus universiteto elektroniniame knygyne.
Komentarų nėra. Būk pirmas!