• Vilniaus universitetas
  • Apie
  • Privatumo taisyklės
  • Pranešk naujieną

VU naujienos

Iš čia kylama į žvaigždes
Meniu
  • Pradinis
  • Srautas
  • Mokslas
  • Studijos
  • Įvertinimai
  • Komentarai
  • Pokalbiai
  • Laisvalaikis

VU Filosofijos fakulteto mokslininkės: mokytojų prestižas ar tiesiog normalios darbos sąlygos?

Filosofijos fakultetas | 2025-11-10 10:30 | Komentarų: 0
MokslasSrautas

VU Filosofijos fakultetas. Antano Voznikaičio nuotr.

Viešojoje erdvėje nuolat kyla diskusijų dėl mokytojo profesijos prestižo – daugiausia šis klausimas siejamas su mokytojų atlyginimų dydžiu. Tačiau naujausi tyrimai rodo, kad darbo užmokestis nėra vienintelė problema. Pedagogai taip pat susiduria su nuolatiniais švietimo sistemos pokyčiais, didele administracine našta, sudėtingomis darbo sąlygomis ir menku pasitikėjimu.

Vilniaus universiteto Filosofijos fakultete (VU FsF) veikiančio Ugdymo mokslų instituto mokslininkės teigia, kad reikia rūpintis ne tik ugdymo kokybe, bet ir mokytojų darbo sąlygomis. Neišsprendę šio klausimo, negalime tikėtis, kad mokytojo profesija taps patrauklesnė ir labiau vertinama visuomenėje.

Prestižas ar tiesiog normalios darbo sąlygos? 

Pasak VU FsF Ugdymo mokslų instituto doktorantės Rūtos Bružienės, mokytojo darbas yra sunkus.

„Užtikrinti kokybišką ugdymo procesą yra daug profesionalumo ir pastangų reikalaujantis darbas. Reikia ne tik apgalvoti ugdymo turinį, jo pateikimą, bet ir empatiškai atliepti vaikų poreikius, sukurti motyvuojančią ir pagarbią ugdymosi aplinką, užtikrinti mokinių saugumą ir t. t. Ir tai tikrai nėra vienintelė mokytojo atsakomybė, net ir esant puikiai organizuotam darbui. Tačiau įsivaizduokite, jei šalia ugdymo veiklų mokytojui dar reikia atlaikyti tėvų lūkesčius ir įsivaizdavimus, administracijos reikalavimus. Tuomet mokytojas atsiduria situacijoje, kurioje turi ne tik kokybiškai organizuoti ugdymo procesą, bet ir laviruoti tarp skirtingų interesų“, – sako R. Bružienė.

Viešojoje erdvėje ne vienus metus kalbame apie mokytojo profesijos prestižo didinimą, bet po šiais skambiais žodžiais, anot mokslininkės, pasimeta elementarios, normalios darbo sąlygos; jos užtikrinamos ne visur. Be to, dažnai mokytojo darbo patrauklumo didinimas siejamas tik su darbo užmokesčio kėlimu.

„Kvalifikaciją ir darbo sudėtingumą atitinkantis atlygis yra minimali norma, o ne prestižo klausimas. Kaip, beje, ir stabili švietimo sistema, pasitikėjimas mokytojo profesionalumu jo veikloje, normalios darbo valandos, saugi ir palaikanti darbo aplinka. Gal tai užtikrinus nebereikės kalbėti apie profesijos prestižą?“ – svarsto R. Bružienė.

Rūta Bružienė. VU Filosofijos fakulteto nuotr.

Anot mokslininkės, darbo užmokesčio problema egzistuoja, tačiau ji nėra vienintelė. Ne mažiau svarbios, pasak jos, yra ir kitos darbo sąlygos – normalus darbo krūvis, pasitikėjimas mokytojo profesionalumu, saugi ir palaikanti darbo aplinka: „Tai baziniai dalykai, kuriuos turėtų turėti kiekvienas darbuotojas. Mokytojai labai domisi paskaitomis apie savo teises, nori būti pamatyti, nori geresnių darbo sąlygų.“

Nors darbu mokytojai patenkinti, darbo sąlygos sudėtingos

Neseniai pasirodė Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) TALIS („Teaching and Learning International Survey“) tyrimo, dar vadinamo „mokytojų balso“ tyrimu, rezultatai. Pasak VU FsF edukologų, iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad problemų su mokytojais neturime. Net 85 proc. mokytojų apskritai yra patenkinti savo darbu ir visomis darbo sąlygomis. Tuo tarpu savo darbu, išskyrus atlyginimą, yra patenkinti 77 proc. apklausos dalyvių.

Tačiau gilesnė tyrimo analizė parodo, kad ne viskas yra gerai: nemažai mokytojų patiria stresą dėl nuolat kintančių reikalavimų, atsakomybės už pasiekimus, mokytojų darbo laiko struktūra atskleidžia „nematomo“ darbo, didelės administracinės naštos ir neadekvataus apmokėjimo problemas.

Panašų vaizdą atskleidžia ir VU FsF Ugdymo mokslų instituto šiemet atlikta apklausa apie mokytojų profesinius iššūkius. Mokytojai mano, kad jų darbą pirmiausia apsunkina didelė administracinė našta.

„Atlyginimas, darbo krūvis, pamokoje labiau atsiskleisti padėtų, jei turėtume mažiau biurokratinio darbo“, – teigia viena tyrimo dalyvė. Apklausos dalyviai taip mini nuovargį dėl nesibaigiančių reformų, kurios apsunkina darbo sąlygas. Pavyzdžiui, įtraukties ugdymui užtikrinti mokytojams trūksta žinių ir specialistų pagalbos.

Paramos ir pasitikėjimo trūkumas

Ugdymo procesas turėtų būti grindžiamas pasitikėjimu, tačiau būtent jo ir geresnių mokyklos bendruomenės santykių mokytojai pasigenda bene labiausiai. Pedagogai santykius su tėvais, administracija ir mokiniais apibūdina kaip įtemptus, dažnai paremtus nepasitikėjimu ir asimetrine atsakomybe.

„Mokytojai neturi į ką kreiptis, kai patiria spaudimą iš tėvų, mokinių. Jeigu kyla konfliktinės situacijos, administracija stoja į tėvų ir mokinių pusę, mokytojas gina pats save. Mokytojams reikia palaikymo“, – teigia viena iš tyrimo dalyvių.

Su tuo sutinka ir VU FsF profesinių pedagogikos studijų „Mokyklos pedagogikos“ programos vadovė Ingrida Ivanavičė. Ji mano, kad geresnės darbo sąlygos mokyklose padidintų pedagogo profesijos patrauklumą ir padėtų spręsti jų trūkumo problemą.

Ingrida Ivanavičė. Asmeninio archyvo nuotr.

„Mūsų studijas renkasi daug žmonių, kurie nori prasmingo darbo ir jį mato būtent mokykloje. Tačiau darbo sąlygos, nepasitikėjimas, nuolatiniai pokyčiai ir administracinė našta dažnai sumažina norą būti mokytoju. Taigi rūpintis mokytojų darbo sąlygomis privalome, jei norime sumažinti mokytojų trūkumo problemą“, – sako I. Ivanavičė.

VU FsF Ugdymo mokslų instituto direktorė dr. Justina Garbauskaitė-Jakimovska apibendrina: „Tyrimai ir mūsų turima patirtis rodo, kad svarbu kalbėti ne tik apie ugdymo turinį, mokinių pasiekimus ir mokytojų atlyginimą, bet ir apie mokytojų darbo sąlygas, didesnį pasitikėjimą jais. Kai mokytojai jaučia, kad jais pasitiki, juos vertina, jie yra saugūs, gerėja ir ugdymo kokybė.“

Dalinkis:
  • tweet

Žymės: darbo užmokestisIngrida IvanavičėmokytojaipedagogaiRūta Bružienė

Naujausi straipsniai

  • Tyrimas rodo, kad dirbtinis intelektas skubiosios medicinos specialistų nepakeistų

    2025-12-05 - Komentarų: 0
  • VU Filosofijos fakulteto tyrėja dr. I. Adomaitytė-Subačienė: „Socialinių paslaugų šeimoms stygius gali brangiai kainuoti“

    2025-12-05 - Komentarų: 0
  • Lietuvių ir prancūzų koncerte Sorbonoje – pagarbos ženklai M. K. Čiurlioniui

    2025-12-05 - Komentarų: 0

Susiję straipsniai

  • Tarptautinės mokytojų dienos proga – pedagogams skirtas VU doktorantės seminaras apie jų teises

    2025-10-03 - Komentarų: 0
  • VU edukologai aiškinsis, kas lemia mokytojų (ne)pasitenkinimą darbu

    2025-08-27 - Komentarų: 0
  • Lietuvoje trūkstant mokytojų, ateities pedagogus ruošia VU

    2025-07-31 - Komentarų: 0

Komentarų nėra. Būk pirmas!

Komentuoti Atšaukti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus rodomas. Užpildykite žvaigždute (*) pažymėtus laukus.


*
*

CAPTCHA
Atkurti vaizdą

*

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Tinklalaidės

  • Žurnalas Spectrum

    • Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

      Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

    VU ekspertai padeda suprasti

    • Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

      Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

    Knygų lentyna

    • Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

      Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

    • Apie
    • Privatumo taisyklės
    Visos teisės saugomos. © 2025 Vilniaus universitetas. Kopijuoti, dauginti bei platinti galima tik gavus sutikimą.
    Tel. (0 5) 268 7098, el. p. naujienos@cr.vu.lt