Vilniaus universiteto (VU) Medicinos fakulteto Odontologijos institutas rengdamas būsimuosius odontologijos specialistus naudoja virtualios realybės simuliatorius, kurie leidžia efektyviai ruoštis darbui su pacientais ir stiprinti praktinius įgūdžius. Naudodami šias priemones būsimi odontologai gali imituoti visus dantų gręžiamuosius darbus, stebėti savo pažangą, taip pat – praktikuotis pasitelkdami realaus paciento suskaitmenintą atvejį.
Mokymosi galimybės – neribotos
Gydytojo odontologo ortopedo Rolando Pletkaus teigimu, simuliacija pradžioje neturi būti pernelyg sudėtinga, kad įtrauktų studentą į praktiką. Tad pirmąkart simuliatoriumi besinaudojančiam studentui yra siūlomi vadinamieji „susipažinimo“ pratimai.
„Darbo metu programėlė fiksuoja, kaip tiksliai buvo atlikta užduotis. Jeigu rodikliai ekrane šviečia žalia spalva – viskas gerai. Jeigu raudona – vadinasi, darbo metu padaryti netikslumai nėra toleruotini“, – sako R. Pletkus.
Tobulėjant besimokančiam asmeniui, pratimai sudėtingėja – prasideda gręžiamieji darbai, susiję su dantų gydymu: dantų šaknų kanalų gydymas, protezavimas siekiant atkurti sugadintą dantį ir pan. Be to, simuliatoriuose naudojama programinė įranga leidžia kurti ir naujus pratimus. Tai reiškia, kad mokymosi galimybės tampa kone neribotos. Tikimasi, kad ateityje naudojant šiuos simuliatorius taip pat bus galima praktikuotis atlikti minkštųjų audinių pjaunamuosius darbus.
Mokymosi metu dėstytojui dalyvauti nebūtina
Mokymasis naudojant simuliatorius yra itin patogus todėl, kad studentai turi galimybę praktikuotis jiems patogiu laiku. Dėstytojo dalyvavimas šiuo atveju nėra būtinas, nes jis, prisijungęs prie savo paskyros, sistemoje turi galimybę peržiūrėti visus anksčiau prie simuliatorių atliktus darbus ir įvertinti studentų pažangą.
Gydytojo odontologo ortopedo R. Pletkaus teigimu, vienas iš pagrindinių mokymosi pasitelkiant simuliatorių privalumų – grįžtamasis ryšys. Studentas gali įsivertinti savo darbą ir pasitikrinti, ar išties darbas buvo atliktas gerai, kokios yra tobulintinos sritys ir pan. – šią informaciją simuliatoriai taip pat pateikia.
„Tai leidžia besimokančiajam permąstyti atlikto darbo procesą ir prisideda prie ilgalaikio mokymosi. Prie paciento sugrįžti ir pasitaisyti dažnai nebėra galimybės. Tuo tarpu naudojant simuliatorius prie to paties virtualaus paciento galima grįžti vėl“, – teigia gydytojas.
Galimybė susikurti paciento skaitmeninį dvynį
Įdomu tai, kad Odontologijos instituto programinė įranga leidžia naudoti realių atvejų atitikmenis. Pasitelkiant paciento burnos rentgeno nuotraukas ir filmuotą medžiagą, galima sukurti jo skaitmeninį dvynį ir naudojantis simuliatoriumi praktikuotis jį gydyti.
„Šių simuliatorių naudotojai jungiasi į bendruomenę, kurioje turimais atvejais dalinasi tarpusavyje, gali organizuoti tarptautines varžybas. Reikiamybė įsitraukti į šiuolaikinį skaitmeninį pasaulį – neišvengiama“, – pažymi R. Pletkus.
Gydytojo odontologo ortopedo teigimu, praėjus daugiau nei metams, studentai būna pasirengę praktikuotis naudodami dirbtinius dantis, o dar po pusmečio gali pradėti dirbti su pacientais – atlikti dantų higieną, nuvalyti dantų apnašą.
„Tai – vadinamieji saugūs darbai, kuriais padaryti žalos pacientui neįmanoma. Tuo pat metu studentai toliau tęsia praktiką prie dirbtinių pacientų – fantomų, mokosi gręžti, atlikti tam tikras užduotis“, – sako R. Pletkus.
Komentarų nėra. Būk pirmas!