• Vilniaus universitetas
  • Apie
  • Privatumo taisyklės
  • Pranešk naujieną

VU naujienos

Iš čia kylama į žvaigždes
Meniu
  • Pradinis
  • Srautas
  • Mokslas
  • Studijos
  • Įvertinimai
  • Komentarai
  • Pokalbiai
  • Laisvalaikis

VU MIF profesorius Rimas Norvaiša: matematikos mokymas ir egzaminai – tarp reformų ir realybės

Matematikos ir informatikos fakultetas | 2025-07-10 14:55 | Komentarų: 0
BendruomenėMokslasSrautas

Kasmet matematikos valstybinio brandos egzamino (VBE) rezultatai ir patys egzamino organizavimo pokyčiai kelia daug diskusijų ir nerimo švietimo bendruomenėje. Šiais metais matematikos egzaminą išplėstiniu lygiu išlaikė 84,5 proc. abiturientų, o bendruoju – 57,1 proc., tačiau prireikė tiek moksleivių protesto, tiek Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos sprendimo indeksuoti rezultatus, pridedant po dešimt taškų prie visų egzaminų, išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros.

Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakulteto (VU MIF) profesorius Rimas Norvaiša dalijasi mintimis apie egzaminų sistemą, mokymo problemas ir galimus sprendimus.

Naujos stojimo į aukštąsias mokyklas taisyklės ir egzaminų sistema

Šių metų naujovė – padidinti stojamųjų balų reikalavimai universitetams ir kolegijoms. Buvo tikimasi, kad tai paskatins mokinius rimčiau ruoštis matematikos egzaminui. Tačiau, kaip tvirtina prof. R. Norvaiša, mokymo kokybė nepakito – apie ją net nebuvo kalbama. Be to, šiemet egzaminai vyko pagal naują, išskaidytą sistemą, kuri dėl organizacinių problemų buvo kritikuojama.

„Nuo šių metų padidinti stojamųjų balų reikalavimai – stojant į Lietuvos universitetus VBE įvertinimų aritmetinis vidurkis turi būti ne žemesnis nei 50 balų, o stojant į kolegijas – ne žemesnis nei 41 balas. Ši aplinkybė mokiniams turėjo tapti papildomu motyvu siekti aukštesnių matematikos rezultatų, tačiau taip nenutiko, o švietimo politikos ekspertai net nekalbėjo apie mokymo kokybės pokyčius. Antra, šių metų abiturientai pirmą kartą egzaminus laikė pagal išskaidytą sistemą, kuri dėl organizavimo trūkumų taip pat vertinama kritiškai“, – teigia VU MIF profesorius R. Norvaiša.

Prof. Rimas Norvaiša. Asmeninio archyvo nuotr.

Mokytojų trūkumas ir programos problemos

Mokyklos tinkamai neparuošia mokinių matematikos egzaminams – mokymas orientuotas ne į matematikos supratimą, o į pasirengimą egzaminui, kas neigiamai veikia mokymo kokybę. Tinkamai pasiruošti trukdo nepakankamas kvalifikuotų mokytojų skaičius ir kokybiškos metodinės medžiagos stygius.

„Viešojoje erdvėje nuolat kalbama apie matematikos mokytojų trūkumą, dėl kurio kartais nevyksta pamokos, o dalį jų veda nepakankamai kvalifikuoti specialistai. Situaciją dar labiau apsunkina metodinės medžiagos stygius – iki šiol 8 ir 12 klasėms nėra vadovėlių pagal atnaujintą programą. Pats programos parengimas yra nekokybiškas – joje gausu trūkumų, daug nesusijusių ir skirtingų temų. Į programą įtrauktos tokios sritys kaip informatika, finansai ir pan., todėl ji yra perkrauta, o mokytojams pritrūksta laiko nuosekliam dalyko dėstymui. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos paskirta ir mano vadovaujama penkių matematikų grupė šią programą įvertino neigiamai“, – pasakoja profesorius.

Ar egzaminai vertina tai, ko iš tiesų mokoma?

Pasak profesoriaus, bet kokie egzaminų pokyčiai turi būti derinami su mokymo turinio ir metodikos pokyčiais. Taip pat svarbu, kad egzaminų kaita būtų planuojama kartu su mokytojų rengimu ir pasirengimu šiems pokyčiams.

„Viena iš galimų pokyčių krypčių – mokinių mąstymo disciplinos ugdymas matematikos kontekste, ypač lavinant matematinio įrodinėjimo gebėjimus. Vis dėlto daugelis mokytojų patys neturi šių gebėjimų, todėl kol kas sudėtinga kalbėti apie esminius pokyčius egzaminų užduočių lygiu“, – teigia prof. R. Norvaiša.

Egzaminų pobūdis dažnai orientuotas į standartinių užduočių sprendimą, todėl jie dažnai atspindi ne žinias, o mokinių atminties galias. „Egzaminai tampa loterija: jei pavyksta atpažinti užduotį ir prisiminti sprendimo būdą – pasisekė“, – komentuoja profesorius.

Kalbėdamas apie technologijų, ypač dirbtinio intelekto, vaidmenį švietime, jis pabrėžia, kad šios priemonės gali didinti mokinių motyvaciją, tačiau šiuo metu nėra pakankamai įrodymų, jog jos gerina mokymosi rezultatus labiau nei tradiciniai metodai.

„Yra pavojus, kad technologijų naudojimas pervertinamas, o pagrindinės mokomojo dalyko turinio gylio problemos lieka neišspręstos“, – įspėja jis.

„Nematytos formulės“ – mokymo sistemos simptomai

Anot profesoriaus, tarpiniai egzaminai turėtų atskleisti mokinio spragas ir padėti koreguoti mokymo procesą, o baigiamieji egzaminai – įvertinti sukauptas žinias, t. y. bazines kompetencijas, tokias kaip mąstymo gebėjimai. Tačiau dabartinėje programoje atsisakyta lavinti bazines ir dalykines kompetencijas, sutelkiant dėmesį į bendrąsias, todėl mokymas išlieka paviršutiniškas.

„Dažnai girdime moksleivių skundus, kad egzaminuose pateikiamos „formulės, kurių jie niekada nematė“. Tai gali būti ne tik mokymo spraga, bet ir platesnė sistemos problema. Dažniausiai tai rodo, kad matematika mokoma paviršutiniškai, o nedideli pakeitimai formulėse ar formuluotėse lieka neatpažinti. Tai yra gilesnė problema už mokymo arba egzamino spragas. Tai visos matematikos mokymo sistemos problema, nes mokyklose mokoma „supaprastinta“ matematika“, – teigia pašnekovas.

Prof. R. Norvaiša ragina sutelkti dėmesį į moksliniais tyrimais grindžiamų sprendimo priėmimo praktikos ir kvalifikuotų mokytojų rengimo sistemos kūrimą. Tai, jo nuomone, yra būtina sąlyga esminiams pokyčiams tiek mokymo procese, tiek egzaminų sistemoje.

Dalinkis:
  • tweet

Žymės: Matematikos egzaminasRimas Norvaišavalstybiniai brandos egzaminaiVU MIF

Naujausi straipsniai

  • Lietuvių ir prancūzų koncerte Sorbonoje – pagarbos ženklai M. K. Čiurlioniui

    2025-12-05 - Komentarų: 0
  • Gyvenimo prasmės beieškant: kaip apie ją mąstyti ir ko tikėtis atradus?

    2025-12-04 - Komentarų: 0
  • VU mokslininkai siekia sukurti biojutiklį efektyvesnei vėžio diagnostikai

    2025-12-04 - Komentarų: 0

Susiję straipsniai

  • Naujausias „Moterų technologijų srityje barometras“: dirbtinis intelektas jau atima studentus iš aukštųjų mokyklų

    2025-10-24 - Komentarų: 0
  • VU ekspertai atskleidžia dirbtinio intelekto paslaptis: kas valdo mūsų sprendimus?

    2025-08-18 - Komentarų: 0
  • VU vyko tarptautinė tinklų modeliams ir algoritmams skirta konferencija

    2025-07-11 - Komentarų: 0

Komentarų nėra. Būk pirmas!

Komentuoti Atšaukti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus rodomas. Užpildykite žvaigždute (*) pažymėtus laukus.


*
*

CAPTCHA
Atkurti vaizdą

*

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Tinklalaidės

  • Žurnalas Spectrum

    • Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

      Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

    VU ekspertai padeda suprasti

    • Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

      Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

    Knygų lentyna

    • Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

      Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

    • Apie
    • Privatumo taisyklės
    Visos teisės saugomos. © 2025 Vilniaus universitetas. Kopijuoti, dauginti bei platinti galima tik gavus sutikimą.
    Tel. (0 5) 268 7098, el. p. naujienos@cr.vu.lt