Sveika ir subalansuota mityba yra vienas iš ilgaamžiškumo variklių. Bėda ta, kad dažnas iš mūsų pavargsta skaičiuoti kalorijas ir skaityti maisto produktų etiketes. Kitiems užtenka valios pradėti sveikiau maitintis, bet šis užsidegimas greitai išblėsta. „Mūsų siūlomas sprendimas skatina žmones priimti sveikesnį gyvenimo būdą mažais žingsneliais, taip išlaikant pirminį nusiteikimą ir pamažu keliaujant link tikslo“, – sako Vilniaus universiteto (VU) studentų įkurto startuolio „Billoka“ komanda.
Nuo bendro projekto studijų metu iki startuolio komandos
Ineta Plytnykienė pasakoja, kad kartu su kitais startuolio nariais baigė „DeepTech Entrepreneurship“ studijas VU Verslo mokykloje. Vieno projekto metu jie ėmė dirbti komandoje, o po studijų įkūrė startuolį.
„Pamenu, tuomet turėjome išsirinkti idėją ir sukurti verslo modelį. Žinoma, kiekvienas atėjome su savo idėja, bet galiausiai nusprendėme imtis šios, kurią įgyvendiname startuolyje. Analizuodami tyrimus pastebėjome, kad duomenys, susiję su žmonių apsipirkimu, nėra visiškai išnaudojami. Prekybos centrai siūlo lojalumo programas, bet apsipirkimo duomenų nauda vartotojui tikrai galėtų būti didesnė. Taip pat matėme ir techninę galimybę visa tai įgyvendinti ir padaryti patogiai prieinama vartotojui. Galiausiai ši idėja tapo mūsų baigiamuoju darbu, už kurį gavome puikius įvertinimus, įkūrėme startuolį ir plėtojame sprendimą toliau“, – sako Ineta.
„Billoka“ komanda suvienijo įvairių gebėjimų specialistus, kurie startuolyje pasiskirstė vaidmenimis, bet stengiasi suprasti ir kolegų veiklos sritis.
„Esame trijų narių komanda. Ineta turi patirties kurti grafinį dizainą ir tinklalapius. Mikas Pribušauskas turi patirties dirbtinio intelekto ir informacinių technologijų srityje. Na, o aš, turiu patirties verslo vystymo, pardavimų ir finansų srityje. Trise turime apimti visus startuolio vaidmenis, tad mūsų darbų pobūdis išsiplečia. Jau susidirbome kaip komanda, žinome stipriąsias ir silpnąsias savo savybes, tad tiesiog stengiamės suprasti ir padėti vienas kitam“, – sako Alius Kubilius.
Startuolis siekia formuoti sveikesnius gyvensenos įpročius
Startuolis „Billoka“ siūlo dirbtinio intelekto sprendimą, kuris skatintų sveikesnę gyvenseną padėdamas išsirinkti sveikesnius produktus ir suteiktų naudotojams asmenines rekomendacijas.
„Mes kuriame mobiliąją programėlę, kuri su dirbtinio intelekto pagalba galėtų apskaičiuoti kiekvieno žmogaus suasmenintus sveikatos taškus, kurie būtų nustatomi pagal perkamus maisto produktus. Greta pateiktume individualias rekomendacijas – sveikesnes maisto produktų alternatyvas. Šis mūsų sprendimas tiesiogiai prisidėtų prie sveikesnio gyvenimo būdo, nes padarytų sveikesnius pasirinkimus paprastus ir nereikalaujančius daug pastangų“, – sako vienas iš komandos narių Mikas.
Tobulindami savo sprendimą, komandos nariai konsultavosi su ekspertais ir gilinosi į naujausių mokslinių tyrimų rezultatus. Buvo pastebėta, kad viena iš priežasčių, dėl kurių žmonės nesilaiko išsikeltų tikslų – per daug drastiškas pirminis planas.
„Mes visi norime greitų rezultatų ir nesvarbu, ar tai sveikesnė mityba, ar nauji įgūdžiai, ar tobulesnės kūno formos. Bet tyrimai rodo, kad tokio plano laikytis yra labai sunku. Tad mūsų siūlomas sprendimas skatins žmones sveikesnius pasirinkimus daryti laipsniškai, ne keisti viską iš karto, bet eiti link tikslo mažais žingsneliais“, – sako Mikas.
Komandos narė Ineta antrina Mikui, pabrėždama jų kuriamo sprendimo personalizaciją, kuri yra itin svarbi, kalbant apie maisto produktus ir juose esančius alergenus bei naudojimosi patogumą.
„Mūsų galutinis programėlės variantas – tikslus ir konkretus maisto produktų įvertinimas pagal vartotojo apsipirkimo čekius, kur sugeneruotoje skalėje būtų galima matyti kiekvieno produkto kenksmingąsias medžiagas ir jų įvertinimą pagal „Nutri-Score“ skaičiavimo metodą. Šalia to labai svarbūs yra alergenai, kuriuos reikia žinoti sergant tam tikromis ligomis. Moksliniai tyrimai rodo, kad aktyviai sirgdamas žmogus daug labiau suinteresuotas dėti pastangas ir skirti laiko atsakingai rinktis maisto produktus. Tikimės, kad mūsų programėlė paskatins sveikesnes alternatyvas rinktis daug platesnę vartotojų auditoriją“, – sako Ineta.
Priklausymo startuolių ekosistemai svarba
Baigę mokslus Verslo mokykloje, „Billoka“ komandos nariai turėjo galimybę savo idėją validuoti Vilniaus universiteto „TechHub“ preakceleratoriuje.
„Norint dalyvauti akceleravimo programose, paprastai reikia pateikti pirminių testavimų su realiais vartotojais duomenis. Mes tokių duomenų dar neturėjome ir labiau norėjome validuoti savo idėją, tad dalyvavome „TechHub“ preakceleratoriuje. Dalyvaudami gavome reikalingą informaciją iš savo srities profesionalų ir tai įvyko pačiu laiku. Tolesnis žingsnis ir ateities akceleratoriai jau reikalaus tikslinių vartotojų, tad šiuo metu šia kryptimi ir dirbame. Vis dėlto labai džiaugiamės, kad viskas vyksta laipsniškai, ir jaučiame, kaip rinkdamiesi teisingus žingsnius palengva tampame startuolių ekosistemos nariais ir galime megzti pažintis, kurios bus naudingos ateityje“, – sako Ineta.
„Billoka“ yra vienas iš VU studentų įkurtų startuolių. Paklausti, kokią naudą įžvelgia būdami tokiu startuoliu, komandos nariai įvardija daugybę privalumų.
„Prie VU bendruomenės prisijungėme „Deep tech“ studijų metu ir toliau liekame jos nariais. Vis dar konsultuojamės su Verslo mokyklos ir Inovacijų skyriaus komandomis, kurios operatyviai ir labai noriai atsako į mums kylančius verslo vystymo klausimus“, – sako Alius.
Kelyje laukia nelengvi iššūkiai
Vienas didžiausių iššūkių bet kokios krypties startuoliui yra finansavimo stoka, bet „Billoka“ komanda nenuleidžia rankų ir ieško įvairių finansavimo šaltinių.
„Kaip tik baigiame rašyti projektinę paraišką finansuoti daliai savo veiklų. Bandome pasiekti ir rizikos kapitalo investuotojus, tik su jais mūsų nuomonės dažnai išsiskiria, kalbai pasisukus apie tikslinį vartotoją. Jiems labiau priimtinas variantas, kur mūsų tikslinis vartotojas būtų žmonės su įvairiomis ligomis: aukštu kraujospūdžiu, diabetu ir pan. Šis variantas yra saugesnis, bet tokia auditorija mums yra per maža. Mes stengiamės pasiekti daug platesnę auditoriją, kas reiškia ir didesnę riziką, bet mes ją suprantame ir esame pasiryžę priimti“, – pasakoja Mikas.
Kitas svarbus dalykas – pasitikėjimas, kurį tokia programėlė turi sukurti jos vartotojams. Dėl šios priežasties kurdami produktą „Billoka“ komanda nuolat konsultuojasi su aukščiausio lygio specialistais.
„Konsultuojamės tiek su VU Matematikos ir informatikos fakulteto, tiek su Medicinos fakulteto dėstytojais ir gautas žinias pritaikome kurdami produktą. Mes suprantame, kad tokia aukšta ekspertų kompetencija yra vienas iš mūsų programėlės privalumų, bet turime rasti būdų ir kanalų, kaip tai iškomunikuoti mūsų vartotojams. Tai tapo viena iš priežasčių, kodėl maisto produktus pasirinkome vertinti būtent pagal „Nutri-score“ mitybos indeksą. Jau dabar dalis prekių prekybos centruose yra pagal jį vertinamos, tad tai padės klientams geriau suprasti mūsų produktą“, – sako Mikas.
Komanda įvardija ir dar vieną iššūkį, kuris būdingas kone visiems startuoliams – sugebėti valdyti turimą laiką ir nuolat judėti idėjos įgyvendinimo link.
„Finansų galima pritraukti su gera idėja, duomenų apsaugos problemas irgi yra būdų išspręsti, bet labai svarbu, kad nuolat judėtume toliau. Kuo ilgiau trunka idėjos vystymas, tuo labiau tikėtina, kad komanda pavargs, pasiduos ir nesukurs net bandomosios produkto versijos. Todėl svarbu ieškoti galimybių – kad ir dalyvauti akceleratoriuje, kuris taptų paskatinimu vėl pagalvoti apie idėją ir ją vystyti toliau“, – sako Alius.
Patarimas nedrįstantiems – reikia tiesiog daryti
Paklausti apie ateities planus, komandos nariai vieningai sutaria, kad šiuo metu svarbiausias tikslas – pradėti testuoti sukurtą sprendimą su realiais vartotojais.
„Pradėję testuoti savo sprendimą galėtume įvertinti, kurioje idėjos įgyvendinimo stadijoje esame, kurie dalykai veikia, o kurie ne. Taip pat labai norėtume išgirsti ir daugiau vartotojų atsiliepimų apie mūsų programėlę. Gal yra svarbių dalykų, kurie jiems reikalingi, bet programėlėje jų nėra“, – sako Alius.
Sužinojusi vartotojų nuomonę, komanda tikisi gauti ir ekspertų įžvalgų bei patarimų dėl tolesnio produkto vystymo.
„Ekspertų nuomonė ir įžvalgos mums taip pat labai svarbios, tik įsiklausydami į jų nuomonę ir patarimus galėsime pagerinti savo produktą ir pasiūlyti labiausiai išgrynintą jo versiją vartotojui. Žinoma, svarbu ir mums patiems kaip įmanoma labiau gilintis į šią temą tiek technologiškai, tiek sveikos gyvensenos įgūdžių požiūriu. Taip užtikrinsime kokybiškas paslaugas klientams“, – sako Mikas.
Net ir nuolatinis tobulėjimas ir ekspertinė patirtis nėra šimtaprocentinis startuolių sėkmės garantas. Paklausti, ko palinkėtų tiems, kurie nori, bet nedrįsta kurti startuolio, komanda turi paprastą atsakymą.
„Mūsų patarimas būtų tiesiog daryti! Taip, ši frazė girdima labai dažnai, bet ji tikrai yra esminė. Žinoma, idėją galima plėtoti tik turint tam tikrą sumą pinigų ir labai gali būti, kad tai bus jūsų asmeninės investicijos. Tad tikrai nereikia investuoti visų savo santaupų, bet idėjai, kuria tikite, paskirti 10–20 proc. savo rezervo ir atsisakyti egzotiškos kelionės ar susilaikyti nuo būsto pirkimo yra tikrai normalus žingsnis“, – sako Alius.
„Turime pereiti prie suvokimo, kad ir nepavykęs rezultatas yra rezultatas. Nors startuolių sėkmės procentas mažas, bet net ir nepavykus sukurti sėkmingos įmonės jūs įgaunate patirties, naujų žinių ir įgūdžių. Tai yra didelė vertė. Vienaragis tikrai nėra vienintelis sėkmės rodiklis. Per visą mūsų startuolio kūrimo procesą bendraudama su draugais supratau, kad daugelis jų turi idėjų, kurias norėtų įgyvendinti, bet nedrįsta. Tad labai smagu, kad mūsų komanda jau yra vienu žingsneliu toliau negu jie – mes išdrįsome įkurti įmonę ir nuolat stengiamės, kad šis bandymas būtų sėkmingas“, – Aliui pritaria Ineta.
Komentarų nėra. Būk pirmas!