Kiekvienais metais Pensilvanijos universiteto J. H. Lauderio institutas sudaro „Global Go To Think Tank Index“ sąrašą, kuriame reitinguojami pirmaujantys pasaulio mąstymo centrai – „idėjų kalvės“. Pastaraisiais metais Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto Švietimo politikos centras nuolat patenka į šį reitingą, o 2020 m. jis yra 25 vietoje „2020 Top Education Policy Think Tanks“ kategorijoje.
Pasak centro vadovo prof. Rimanto Želvio, šis įvertinimas itin svarbus: „Tai, kad centras yra matomas ir užima gana aukštą vietą reitinge, suteikia daugiau galimybių užmegzti kontaktus su užsienio kolegomis, vykdančiais tarptautinius švietimo projektus ir ieškančiais partnerių, gebančių atlikti tiriamąjį ir analitinį darbą savoje šalyje. Priklausymas VU suteikia centrui akademinio solidumo, o pavadinimas atspindi taikomąjį centro veiklos pobūdį. Daugumą tokio pobūdžio darbų centras atlieka europiniu lygmeniu.“
Švietimo politikos centras savo veiklą pradėjo 2001 m. VU Filosofijos fakultete, remiamas Atviros Lietuvos fondo (ALF). Jį steigiant Lietuvoje beveik nebuvo išsamesnių švietimo politikos tyrimų, studijų programų, švietimo politikos problemų analizės. Iki tol dauguma tokių analitinių studijų buvo atlikta ALF Švietimo studijų centro užsakymu, dažniausiai dalyvaujant VU edukologams. VU Filosofijos fakulteto Švietimo politikos centras tapo šios besiformuojančios švietimo politikos tyrimų ir analizės tradicijos perėmėju.
Vėliau centras ėmė bendradarbiauti ir su užsienio mokslininkais. „Aktyvus centro dalyvavimas tarptautinėje projektinėje veikloje ir nulemia stabiliai aukštą vietą reitinge“, – teigia centro vadovas prof. R. Želvys.
2015 m. centras dalyvavo rengiant Europos Komisijos užsakymu atliktą apžvalgą „Aukštojo mokslo baigimas ir metimas Europoje“ („Dropout and Completion in Higher Education in Europe“), 2016 m. vykdė Švietimo politikos centrų tinklo (NEPC) tyrimą „Kas valdo mokyklas? 10 šalių dabartinės mokyklų valdymo politikos analizė“ („Who Rules the Schools? Mapping the Current School Governance Policies in the 10 countries“), 2019 m. Europos švietimo politikos centrų tinklo (EEPN) užsakymu atliko tyrimą „Geroji politikos patarimų ir įgyvendinimo praktika“ („Good Practices on Policy Advice and Implementation“) apie pedagogų ir mokyklų vadovų rengimą Europos Sąjungos šalyse. 2020 m. vasario 12 d. viešai pristatyta UNESCO inicijuota apžvalga „Centrinės ir Rytų Europos, Kaukazo ir Centrinės Azijos švietimo stebėjimo ataskaita“ („Global Education Monitoring Central and Eastern Europe, Caucasus and Central Asia Report“), kurią rengiant taip pat prisidėjo Švietimo politikos centras.
Prof. R. Želvys sako, kad per 20 metų trunkančią centro veiklą yra nuveikta daug svarbių darbų, skirtų Lietuvos švietimo politikai tobulinti: „Skirtingai nuo kitų Europos šalių, Lietuvos švietimo politikoje menkai naudojamasi „mąstymo centrų“ paslaugomis. Todėl ir centras labiau žinomas užsienyje negu Lietuvoje. Tarptautiniu lygmeniu dažniau atliekamos analitinės apžvalgos, o mūsų šalyje daugiausia vykdome mokslinius tyrimus.
2015–2017 m. kartu su VU Matematikos ir informatikos fakulteto Duomenų mokslo ir skaitmeninių technologijų institutu buvo vykdomas LMT remiamas projektas „Lietuvos švietimo sistemos būklės ir jos įtakos veiksnių modeliavimas“. Nuo 2018 m. su tuo pačiu institutu vykdomas LMT remiamas projektas „ES šalių švietimo sistemų efektyvumo ir našumo analizė naudojant antrinius didelės apimties duomenis (EFECTAS)“. Apie projekto eigą ir rezultatus nuolat informuojame Švietimo, mokslo ir sporto ministeriją, jai pavaldžias institucijas ir partnerius. Lietuvos švietimo politikos tyrimams ir analizei skirtos ir kitos mūsų publikacijos, pranešimai mokslinėse konferencijose. Šioje veikloje aktyviai dalyvauja ir Ugdymo mokslų instituto doktorantai.“
Pats centras veikia projektų pagrindu. Projektai vykdomi kartu su VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų institutu, asocijuotaisiais ekspertais, nacionaliniais ir tarptautiniais partneriais. Įgyvendinami projektai dažniausiai turi išorinius rėmėjus – Lietuvos ar tarptautinius. Švietimo politikos centro pagrindinės veiklos – Lietuvos švietimo politikos kaitos analizė ir viešųjų diskusijų skatinimas, teoriniai ir taikomieji švietimo politikos tyrimai, švietimo vadybos ir politikos kursų, studijų modulių rengimas.
Komentarų nėra. Būk pirmas!