Studijų direkcijos vykdytos studentų apklausos apie 2014–2015 m. m. rudens semestre studijuotus bendrųjų universitetinių studijų (BUS) dalykus duomenimis, didžioji dalis studentų liko patenkinti studijuotų dalykų turinio ir dėstymo kokybe ir rekomenduotų kitiems studentams rinktis studijuotą dalyką.
„Dalyko sėkmę lemia pozityvus požiūris į studentą, meilė ir pagarba jam, interaktyvumas, bendravimas su auditorija ir grįžtamasis ryšys, pozityvi energija“, – mano studijų prorektorė doc. Nijolė Radavičienė. Ji kartu su Studijų direkcijos Studijų programų kokybės valdymo skyriaus specialiste Dovile Savičiūte dalijasi mintimis apie praėjusio semestro apklausos rezultatus ir šiuo metu vykdomos pavasario semestro studentų apklausos tikslus.
Bendrųjų universitetinių studijų dalykų vertinimas
Pasibaigus rudens semestrui studentų paprašyta išsakyti savo nuomonę apie 43 šiame semestre studijuotus BUS dalykus. Studentai dalyvavo gausiai – savo nuomonę išsakė 2202 studentai, tai sudarė 71,6 proc. visų rudens semestre studijavusiųjų BUS dalykus.
Apklausos rezultatus apibendrinanti ataskaita pristatyta paskutiniame šių mokslo metų Senato studijų komiteto posėdyje (su pristatymu galite susipažinti čia). „Šiame posėdyje nuspręsta tęsti BUS koncepcijoje numatytą BUS įgyvendinimo kokybės stebėseną atliekant privalomą studentų apklausą ir pavasario semestre“, – tvirtina viena iš ataskaitos rengėjų D. Savičiūtė.
Rudens semestre studijuotų BUS dalykų turinio ir dėstymo kokybe buvo patenkinti apie 78 proc. apklausoje dalyvavusiųjų studentų, nepatenkinti – šiek tiek daugiau nei 9 proc. Studijuotą BUS dalyką kitiems rekomenduotų 70,6 proc. studentų. Atsižvelgiant į studentų vertinimus, galima teigti, kad dauguma BUS dalykus dėsčiusių dėstytojų laikėsi formalių dalykų įgyvendinimo reikalavimų – pristatė žinių ir gebėjimų vertinimo formas ir kriterijus pirmųjų užsiėmimų metu, vertindami vadovavosi paskelbtomis vertinimo formomis ir laikėsi užsiėmimų tvarkaraščio. Labiausiai studentai BUS dalykų studijų metu iš apklausos anketoje išvardytų aspektų pasigedo kritinį mąstymą ugdančių užduočių skyrimo ir grįžtamojo ryšio apie savarankiškai atliktus darbus žodžiu arba raštu iš dėstytojų.
„Grįžtamasis ryšys – iš tiesų opi problema. Mes, dėstytojai, neretai jam pritrūkstame laiko. Tikiuosi, kad svarstant dėstytojo krūvio klausimą padėtis po truputį keisis ir mes galėsime daugiau laiko skirti studentui“, – aptardama studentų apklausos rezultatus tvirtina studijų prorektorė doc. N. Radavičienė.
Studentų lūkesčiai
Studentai itin aktyviai atsakinėjo į atviro komentaro formos klausimus, o tai leido išskirti stipriąsias ir problemines puses ir formuluoti įžvalgas, kurios galėtų būti naudingos plėtojant šias studijas. Šių atsakymų analizė atskleidė, kad teigiamų studentų vertinimų sulaukė tie dalykai, kurių dėstytojai naudojo studijų metodus, labiau įtraukiančius studentus į paskaitas, iliustruodavo savo pateikiamą informaciją pavyzdžiais, pateikdavo daugiau įvairiapusių įžvalgų ir komentarų, sudarė galimybę diskutuoti. Svarbu buvo ir tai, ar dalyko studijų metu keliami probleminiai klausimai, padedantys ugdyti kritinį mąstymą ir įsisavinti studijų medžiagą, skiriamos su tuo susijusios užduotys. Pozityvų studijuotų dalykų vertinimą lemia ir dėstymo nuoseklumas, aiški dalyko struktūra, asmeninės dėstytojo savybės ir jo elgesys su studentais – pagarba nuomonių įvairovei, dalykiškas bendravimas.
Pavasario semestre BUS dalyką „Logika“ dėstančios doc. N. Radavičienės manymu, „dalyko sėkmę lemia pozityvus požiūris į studentą, meilė ir pagarba jam, interaktyvumas, bendravimas su auditorija ir grįžtamasis ryšys, pozityvi energija. Studentas turi būti ir jaustis svarbus. Tuomet jis rimtai žiūri į užduotis ir lengviau įveikia kylančius iššūkius. Tačiau studijuoti turi būti ir smagu. Dėstytojas turėtų apie tai pamąstyti, ateiti į paskaitas degdamas noru dirbti drauge su studentais.“
Studentai palankiai atsiliepė apie didžiąją dalį studijuotų dalykų, tačiau ypač išskyrė šiuos: „Asmenybė ir jos tapsmas“ (dr. Antanas Kairys), „Konstitucija: žmogus, teisė, valstybė“ (dr. Vaidotas Vaičaitis), „Logika“ (dr. Kęstutis Kirtiklis), „Loginio mąstymo ir kūrybingumo strategijos ne matematikams“ (doc. Romualdas Kašuba), „Politinė filosofija“ (prof. Vytautas Radžvilas), „Psichologija“ (atskirai dėstė dr. Vita Mikuličiūtė; dr. Irena Žukauskaitė), „Taikomoji socialinė psichologija“ (atskirai dėstė dr. Antanas Kairys; dr. Vita Mikuličiūtė), „Viešojo komunikavimo įgūdžiai“ (dr. Lijana Stundžė). Pasak D. Savičiūtės, „svarstoma galimybė ateityje šiuos ir kitus itin palankiai studentų vertinamų dalykų dėstytojus kviesti dalytis savo pedagoginės veiklos paslaptimis su kolegomis. Tikimasi, kad dalijimasis gerąja patirtimi leis dėstytojams taikyti įvairesnius studijų metodus ir dar labiau sudominti studentus.“
Tobulinimo galimybės
Detalūs ir atviri studentų komentarai suteikė vertingų minčių toliau gerinti BUS. „Viena iš problemų – BUS dalykų aprašai. Kai kurie jų yra nepakankamai išsamūs, pasitaiko, kad dėstytojai ne visuomet jais vadovaujasi, nurodytos literatūros apimtys neatitinka kreditų apimties. Vertėtų juos taisyti ir tobulinti“, – apie BUS įgyvendinimo trūkumus kalba studijų prorektorė.
„Studentų kritikos sulaukė ir tai, kad kai srautines paskaitas ir seminarus veda skirtingi dėstytojai, jų darbe neretai trūksta darnos. Pusę dalyko įvertinimo sudaro atsiskaitymas už seminarus, antrą – srautinių paskaitų įvertinimas. Tai nėra teisinga – neretai seminarams skiriama perpus mažiau laiko, tad planuojant bendrą dalyko vertinimo sistemą reikėtų į tai atsižvelgti“, – pabrėžia doc. N. Radavičienė.
Vertėtų paminėti, kad studentai nebuvo patenkinti BUS dalykų įgyvendinimo laiku (užsiėmimai vyksta ketvirtadieniais ir penktadieniais po pietų), auditorijų pritaikymu dideliam studentų skaičiui. „Tiesą sakant, mane labiausiai nustebino ne šių dalykų organizaciniai niuansai. Tai yra žinoma ir galvojama apie sprendimo būdus. O greičiau pačių studentų požiūris į BUS dalykus kaip į dalykus, kuriems galima skirti mažiau dėmesio, pastangų ir laiko, palyginti su jo specialybės dalykais. Todėl ypač svarbu studentams paaiškinti BUS esmę ir tikslus, nes BUS yra rimtos studijos, joms dera skirti pakankamai dėmesio“, – reaguodama į studentų komentarus apie kai kuriuos BUS dalykus teigia prorektorė.
Anot jos, „po pavasario semestro apklausos ketinama abiejų semestrų studentų apklausų rezultatus aptarti ir su fakultetų prodekanais, siekti, kad tiek administracija, tiek BUS dalykų dėstytojai įsiklausytų ir toliau sėkmingai plėtotų bendrauniversitetines studijas.“
Kviečiame studentus būti aktyvius ir nepamiršti prisijungus prie VU informacinės sistemos anonimiškai išsakyti savo nuomonę apie pavasario semestre studijuotus BUS dalykus taip prisidedant prie BUS tobulinimo.
Primename, kad apibendrinti kiekvienos studentų apklausos rezultatai ir išsamūs studentų komentarai pateikiami konkretų dalyką dėsčiusiam dėstytojui Universiteto Informacinės sistemos skiltyje „Apklausos“.
Komentarų nėra. Būk pirmas!