• Vilniaus universitetas
  • Apie
  • Privatumo taisyklės
  • Pranešk naujieną

VU naujienos

Iš čia kylama į žvaigždes
Meniu
  • Pradinis
  • Srautas
  • Mokslas
  • Studijos
  • Įvertinimai
  • Komentarai
  • Pokalbiai
  • Laisvalaikis

Viena įstoti į universitetą iš teisininkų šeimos, kita – iš šeimos, kuri vos galą su galu suduria

Vilniaus universitetas, Agnė Girkontaitė | 2019-10-03 10:26 | Komentarų: 1
KomentaraiMokslasPranešimai spaudaiStudijos
  • Sociologė Agnė Girkontaitė. Edgaro Kurausko nuotr.

Lietuva yra įvardijama kaip viena labiausiai išsilavinusių šalių pasaulyje, tačiau kad ir kaip gerai tai skambėtų, tyrimai rodo – mūsų šalyje vyrauja aiški tendencija – didesnį paskatinimą aukštojo mokslo siekti jaučia tie moksleiviai, kurių šeimoje yra asmenų, įgijusių aukštąjį išsilavinimą. Likusiems tenka susidurti su įvairiomis kliūtimis, kurias galima pavadinti „socialiniais barjerais“, kurie yra kur kas daugiau nei lėšų trūkumas, o jų griovimas – subtilesnis nei papildomos subsidijos.

Viena iš svarbiausių kliūčių, kuri užkerta kelią pasvajoti apie geresnį gyvenimą ir išsilavinimą jauniems žmonėms, yra „kultūrinio kapitalo“ nebuvimas. Įsivaizduokime, kad vienas vaikas yra nuolat apsuptas inteligentiškų tetų ir dėdžių, yra vedamas į muziejus, jam nuo pat mažumės skaitomos knygos ir t. t. Tuo tarpu kitas vaikas, vietoje inteligentijos turi sukti galvą kaip užsidirbus papildomą eurą, o jo knygų lentyna?… Jis tokios neturi.

Taigi, šį barjerą sudaro kapitalo stoka, kuris susideda iš žinių, įgūdžių gebėjimų, materialinių ir kultūrinių resursų. Deja, bet tai dažniausiai yra perduodama iš tėvų, o ne įgyjama. Tai reiškia, kad jau ankstyvoje vaikystėje suformuotas kultūrinis kapitalas atsiliepia tolimesniame gyvenime. Tyrimai rodo, kad rezultatai ankstyvose klasėse yra susiję su rezultatais vėlyvesnėse klasėse ir atitinkamai su abitūros egzaminų rezultatais. Gera žinia, kad visa tai suvokus, šį kapitalą galima pradėti kaupti, tačiau tai bus tiesiog sunkiau.

Kitas barjeras yra susijęs su mūsų individualizmo idealais pagrįstoje kultūroje susiformavusiu mąstymu: jei žmogus labai pasistengs, jam pavyks. Iš tiesų, toks požiūris turi antrą medalio pusę, nes turint gerą ekonominę padėtį stengtis yra kur kas lengviau.

Juk vienas dalykas yra stengtis įstoti į teisę vaikui iš teisininkų šeimos, kasdien girdinčiam namuose teisinius terminus, gaunančiam pagalbą su mokslais iš tėvų, korepetitorių, mokytojų, gyvenančiam Vilniuje, ir žinančiam, kad ateityje jis galės pasikonsultuoti profesiniais klausimais su tėvais ir visai kitas – tą patį daryti vaikui, kuriam ir mokykloje, ir namuose kiekvieną dieną kartoja, kad jis niekam tikęs. Vaikui, kuris prie teisinių dokumentų studijavimo gali prieiti tik tada, kai įstengiama sumokėti už internetą, o mokyklos bibliotekoje į jį žiūrima kreivai, ir istorijos egzaminui jis mokosi tik savarankiškai, nes istorijos mokytojas visą dėmesį sutelkęs į tuos tris mokinius, kurie minėtą egzaminą, tikėtina, išlaikys 100-tukui ir taip pagerins mokyklos reitingą. Čia negalime kaltinti mokytojo – jis taip pat yra sistemos auka, kuri yra grįsta konkurencija.

Dėl kultūrinių ir ekonominių kapitalų stokos (barjerų) žmonės į savo vidų perima jiems primetamą vaizdinį kaip „nevykusių“, „netikusių“, „negabių“ ir pan. Norint šią situaciją keisti reikalingi žmogiškieji resursai, t. y., motyvuoti ir sąmoningi mokytojai, socialiniai darbuotojai, psichologai ir kt. Šie žmonės, savo sričių profesionalai, atpažįsta gabius mokinius ir užkerta kelia  „negabiųjų“ stereotipizavimui. Taip pat būtina sisteminė ekonominė parama, kuri leistų pastiprinti šių profesionalų gretas bei papildomos stipendijos, kurios leistų drąsiau jaustis būsimiems studentams.

Vilniaus universiteto (VU)  papildomos VU 440 stipendijos yra geras pavyzdys – jomis gabius, tačiau minėtų kapitalų stygių jaučiančius moksleivius buvo skatinama studijuoti, padėti finansiškai ir palaikyti pirmaisiais studijų metais. Šios ir kitos pastangos reiškia ne tik tokių žmonių visapusiškai turtingesnio gyvenimo šansų gerinimą, bet ir besikeičiantį mūsų visuomenės požiūrį lygių teisių atžvilgiu.

Aukštasis išsilavinimas reiškia geresnius šansus patekti į visuotinai geriau vertinamas profesines pozicijas ir pasiekti aukštesnį socialinį-ekonominį statusą. Suprantama, kad visi turėti aukšto socialinio-ekonominio statuso negali. Tačiau svarbiausia yra padaryti taip, kad sistema veiktų sąžiningai – socialinis statusas priklausytų nuo gabumų ir pastangų, o ne nuo ekonominio ir kultūrinio kapitalų, kurių tik gimęs pasirinkti, deja, negali.

Dalinkis:
  • tweet

Žymės: Agnė GirkontaitėAukštasis išsilavinimasaukštasis mokslasBarjeraiEkonominis kapitalasIšsilainimasKultūrinis kapitalaspapildoma finansinė paskataSocialiniai barjeraiStereotipizavimasšvietimasVU 440

Naujausi straipsniai

  • Tyrimas rodo, kad dirbtinis intelektas skubiosios medicinos specialistų nepakeistų

    2025-12-05 - Komentarų: 0
  • VU Filosofijos fakulteto tyrėja dr. I. Adomaitytė-Subačienė: „Socialinių paslaugų šeimoms stygius gali brangiai kainuoti“

    2025-12-05 - Komentarų: 0
  • Lietuvių ir prancūzų koncerte Sorbonoje – pagarbos ženklai M. K. Čiurlioniui

    2025-12-05 - Komentarų: 0

Susiję straipsniai

  • Kviečiame į „Arqus“ internetinį seminarą „Tvarių mokymosi erdvių kūrimas“

    2025-10-14 - Komentarų: 0
  • Rūta Bružienė. Dėl ŠMSM sprendimo brandos egzaminų rezultatai praranda objektyvumą

    2025-07-11 - Komentarų: 0
  • VU pateikia švietimo iššūkių prognozes: mokslininkai ragina priemonių imtis jau dabar

    2025-07-01 - Komentarų: 0

Komentarų: 1

  1. 2019-10-10 07:37

    Kitas Atsakyti

    Deja, sąžiningumo nėra

Leave a Reply to Kitas

Leave a Reply to Kitas Atšaukti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus rodomas. Užpildykite žvaigždute (*) pažymėtus laukus.


*
*

CAPTCHA
Atkurti vaizdą

*

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Tinklalaidės

  • Žurnalas Spectrum

    • Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

      Vilniaus universitetas pristato naują žurnalo „Spectrum“ numerį: ar gyvensime iki 100 metų?

    VU ekspertai padeda suprasti

    • Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

      Ekonomikos Nobelio laureatai priminė: augimas prasideda nuo kultūros ir mokslo

    Knygų lentyna

    • Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

      Vilniaus universiteto leidyklos naujiena: „Praktinė bendrinės lietuvių kalbos gramatika“

    • Apie
    • Privatumo taisyklės
    Visos teisės saugomos. © 2025 Vilniaus universitetas. Kopijuoti, dauginti bei platinti galima tik gavus sutikimą.
    Tel. (0 5) 268 7098, el. p. naujienos@cr.vu.lt